xecute

Alla inlägg den 23 juli 2010

Av Xecute - 23 juli 2010 22:25


Tack M, kommer alltid älska Heart of the city......     







Nedan: Kolla in frisyrerna. Kläderna. Dansen.  LOL!!!!!!!!!

But I lööööööveeee it! 

Av Xecute - 23 juli 2010 20:13

En dröm: Att alla tjejer, oavsett åldrar, helt obesvärat skulle kunna gå omkring utan smink, ja till och med lägga upp bilder på sig själva utan smink.

Kissie, du är inte direkt drivande mot den utvecklingen.................. 


Det finns i alla fall några som försöker. Ibland. Det har hänt några gånger att tjejtidningar/kvinnomagasin visat upp kändisar utan smink. Stor cred till de kända tjejer som ställde upp de gångerna!

Det behövs MÅNGA sådana reportage... och många många fler unga tjejer som visar att man kan duga som man är. Också.



 

     




 

           





     

Av Xecute - 23 juli 2010 19:17

För femtioelfte gången bara den här månaden har jag råkat ut för detta igen.

Stötte på en fellow dagismamma vid affären tidigare idag.

"Imorgon börjar semestern, ska bli jätteskönt!" sade jag (för att ha något att säga, har nada gemensamt med denna präktiga människa).

"Så du har börjat jobba nu alltså?" säger präktomänniskan.


Jag bet ihop, faktiskt. Men det hjälpte inte hela vägen. Lite "råkade" sippra ut...

"Hehe, jag jobbar ju dygnet runt hela tiden, så det ska bli jätteskönt att F är hemma fem veckor så att jag också får lite ledigt... *ser trevlig ut men kokar inombords*


Det är inte första gången just denna kvinna frågar om jag börjat arbeta. Faktiskt kommer den frågan generellt upp inom ett par minuter när man måste stå och kallprata med henne.

Samma sak är det med flera andra som jag är ytligt bekant med.

Och nej, jag tror inte att det handlar om att de inte vet vad de ska säga. Dessa människor är allihop dels jättebra på kallprat, dels verkar älska att kallprata om dittan och dattan och vädret och barnen och blablabla med alla möjliga.


Nej, de ger bara ansikten åt den här grymt irriterande inställningen som tyvärr härskar i Sverige: Du Är Ditt Arbete.

Ta till exempel kvällstidningarna. De är inte bara åldersfixerade på ett sätt som är svårt att hitta i andra länder, utan de är också fixerade vid vilka jobb folk har.

"Det säger Anna, 36, sekreterare". Det räcker liksom inte med bara "Anna" eller möjligtvis "Anna från Karlstad".


Man är vad man gör. I mycket högre grad här, än i de flesta andra länder.

Och om man nu,som jag, inte har en specifik arbetsplats som slutar på "AB", så blir folk i gemen osäkra. Det känns läskigt att det inte finns ett fack till oss som inte jobbar. Inte undra på att det är en sådan enorm katastrof att bli arbetslös (och jag menar inte ekonomiskt nu)!


Ännu värre är det, när folk fortsätter envisas; med följdfrågor.

"Nehej, du har inte börjat jobba än...vad ska du göra sedan då? Vad har du tänkt dig?"

Då har det faktiskt "råkat" hända att jag svarat "mjae... alltså jag tänkte inte söka jobb... vi klarar oss ju så bra på bara en lön..."

FNISS! Gissa hur de reagerar då? De blir helt ställda!!!

(Med tanke på att jag varit "föräldraledig" - ett idiotiskt ord - i snart sex år, så borde folk kanske ha lärt sig att inte ställa just dessa frågor till just mig? Men icke.)


Sedan är det en annan aspekt av saken som också gör att jag blir just förbannad:

Folk, till och med de som själva har barn och varit föräldralediga ett tag (oftast max ett år, men ändå), FATTAR INTE hur TUFFT det är!

DET stör mig!

Det här är by fucking far det tuffaste, stressigaste, mest slitiga jobb jag någonsin haft!


Jag har jobbat som reporter, och då under långa perioder ensam med totalansvar för en redaktion och att två helsidor skulle fyllas. Stressigt!!!

Jag har jobbat som skogsbrukare (fysiskt jäkligt hårt jobb.)

Jag har jobbat på Skogsvårdsstyrelsen (jag gick och gick och gick, uppför berg och nerför berg, flera fucking mil om dagen och vi pratar inte stigar direkt.)

Som dagispersonal både i Sverige och Danmark.

Inom äldreomsorgen (stressigt!).

Jag har jobbat i en korvkiosk (bara en dag, jag stod inte ut längre än så......)

Sålt glass på Ströget till folk jag inte fattade vad de sade (tyskar) och utan att kunna räkna i huvudet... (grät när jag kom hem varje kväll och svor att inte gå dit nästa dag..)

Jag har städat hotellrum (stress; deadlines på när rummen måste vara klara).

Jag har jobbat som lantbrukare (ganska nice ur stressynpunkt...)

Jag har sorterat post på de stora Stockholmsterminalerna Tomteboda och Klara när det var högsäsong...


Fick fan mer cred när jag städade och sorterade post, än jag får när jag utför detta tunga jobb! Och ja, det gör mig riktigt, riktigt, riktigt sur!

Men missförstå mig inte nu; jag har helt och hållet självmant varit gravid med, fött och tagit hand om mina fyra underbara barn på heltid i snart sex år. Tycker bara att jag skulle få liiiiteeee mer cred för det också... 






Av Xecute - 23 juli 2010 09:27


"Du tror du vet, du tror du kan

Allt om kvinnor, allt om våra liv.

Men du vet inget, du tar ett jävla kliv.

Gubbe, snubbe, jävla man

Bäst du börjar springaar

För här ser du en kvinna

Som hatar dig så mycke'

Vi ska slita dig i stycken!"




Detta är en ramsa som uttalades på ett av FI:s möten!



  


Nej tack, Gudrun. Nej tack. *kaskadspyr*

För ser du, Gudrun - till skillnad från dig är jag FÖR jämlikhet och mänskliga rättigheter. Till skillnad från dig är jag EMOT allt våld - även det våld som riktas mot det motsatta könet (du vet, de med en penis)!




Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards