xecute

Alla inlägg under juni 2015

Av Xecute - 29 juni 2015 19:14






 


      



Ja, jag vet. Man ska göra som alla andra, göra om sin profilbild på Facebook till en regnbågsfärgad sådan. Man ska visa sitt stöd för homosexuellas rätt att gifta sig.

Om man inte har en regnbåge framför ansiktet är man nog emot. Man kanske till och med är medlem i Westboro babtist church?


Jag är emot.

Att göra som precis alla andra.

Det känns som att det finns bättre och mer konstruktiva sätt att hjälpa htb-rörelsen än detta. Det här är ungefär lika effektivt som när femtioelvatusen brudar lägger upp konstiga "hemliga" statusar till förmån för cancerforskningen.

Det funkar bättre att skänka pengar............... just sayi´n....


I övrigt är jag 200% för allas lika värde och rättigheter.

Det var på tiden att världens mest inflytelserika land hoppade på tåget. Hurra!

Av Xecute - 25 juni 2015 13:53

Alla intressen och livsstilar är inte lika "politiskt korrekta".

Självklart beror det ofta på i vilket sammanhang man befinner sig; till exempel är det oerhört pk att dricka hembränt i baksätet på en raggarbil, om man är omgiven av likasinnade. Men det är verkligen inte pk att, iförd fulvästen, hala fram dunken och snacka motorkraft hos gamla amerikanare på finfesten med champagne och fransk kulturfilmsprat.

Men sedan finns det sådant som verkar vara mer övergripande aningen- eller.


Det här funderar jag på eftersom jag har ett ”pk-problem" - både med mina intressen och mitt beroende.

Dels har kost, hälsa och träning intresserat mig sedan jag var 11 år och hittade en hel hög I Form-tidningar hemma hos pappa i Köpenhamn. (Gjorde genast en klippbok vars övningar jag utförde regelbundet på höskullen hemma :-)) . Dels är jag sockerberoende. Riktigt ordentligt.


Nu har jag lyckats sluta med socker, efter många års kamp till och från. Aldrig tidigare har jag fått bort det helt och hållet från min kropp vilket var en riktigt tuff uppgift.  Det ger nämligen lika starka effekter i abstinensväg när man slutar helt med det, som nikotin, alkohol och t o m mildare former av heroin. Fruktansvärda abstinensbesvär. Jag låg fullständigt utslagen i dagar och led hemska kval en vecka, innan det värsta var över.

("En tripp till helvetet t/r" )


När jag gjorde det, slutade med socker alltså, och började äta väldigt grönt och väldigt sunt (som tillägg till att jag redan rör på mig rätt mycket) upptäckte jag något: Hade jag t ex slutat snusa istället, och beskrivit mitt helvete och beklagat mig offentligt, hade jag förmodligen fått massor av pepp och påhejning. Att sluta med socker och därmed äta och leva hälsosamt genererar inte riktigt samma effekter.

Ett intressant fenomen! Varför är det ena pk men inte det andra?

Tittar man i sociala medier, läser bloggar, tweets och annat från oprofessionella skribenter, är det lätt att hitta fler som upplever detta. Man hittar också många som dessutom måste stå ut med otaliga negativa kommentarer.


Så varför är den ena livsstilen pk men inte den andra? Varför är det inte särskilt socialt accepterat att öppet se ner på "den genomsnittlige svennens" val av livsstil, t. ex när hen lägger upp foton på sin chipspåse eller citatbilder om hur löjligt det är att träna?

Men så mycket mer accepterat att kommentera negativt (eller osynliggöra) när det gäller människor som tar hand om sig själva och sin hälsa?



Notera att  jag inte pratar om gravt överviktiga människor nu, på något sätt. Jag jämför inte den sociala acceptansen med 140-kiloskillens som dagligen drabbas av omgivningens öppna förakt. Samhällets/medias syn på överviktiga och deras karaktärer osv är helt åt helvete.

Jag syftar på det här märkliga lagom-fenomenet:


Man får inte vara för osund/överviktig.

Men det är inte heller pk att vara för sund.



Några exempel saxade från internet:

"Det värsta jag vet är folk som hackar på en för att man är dedikerad och hängiven sin hälsa.
Är det bara jag som stöter på den här vågen av förakt från icketränande? Man ska tydligen skämmas för att man tränar och vill förbättra sig själv. Hyckleri."


"Hörde en intressant sak om det här med hån hit och dit på radion. De pratade lite om att det är mer socialt accepterat att supa två dagar i veckan än att träna varje dag. Det tycker jag är sjukt - istället för att klanka ner på de som tränar borde man ge positiva kommentarer.
Jag har varit med om det rätt mycket, att jag får negativa kommentarer, och ibland kokar jag inuti."


"Har haft lite diskussioner här hemma om att vi som tränar mycket och äter hälsosamt får höra en hel del negativa kommentarer. En del tycker det är extremt, överdrivet och att man måste ju leva lite också. Man hör väldigt sällan någon kommentera någon som äter skräpmat. Det är i mina ögon värre. Särskilt när man lär sina barn att äta en kost som innehåller lika mycket socker som godis. Det tycker jag rent av är elakt mot det barnet. Man föds knappast med ett sockersug…

Samma observation har jag gjort på sociala medier. Det verkar som att det är helt ok att kommentera en vältränad person med negativa kommentarer. Som ” nä fy vad mycket muskler, vad äckligt” osv. Skulle någon skriva något likvärdigt om en överviktig person skulle det bli ett himla liv. Tror man att muskler gör den personen fri från känslor? Tror man inte att den personen kan bli lika sårad? Har man inget positivt att säga, var hellre tyst."


 

Ungefär så, ja. Det är jättesuperokej att sitta på stamställets uteservering med sin starköl och sina saltade, rostade nötter, och fälla syrliga, nedlåtande kommentarer om någon hurtig person springer förbi i sina färgglada, blanka tights.

Att mula schips med vännerna och haussa sitt ”livsnjutande” i jämförelse med de fanatiska bladätarnas stackars tillvaro.

Om den som springer förbi skulle stanna upp och börja tweeta ifrågasättande vari livsnjutandet ligger och kommentera kroggästernas val av livsstil, skulle det inte vara lika pk alls.

Det skulle nog bli en så kallad Twitterstorm...


"Ska du verkligen äta det där godiset?" "Borde du inte börja träna lite?" "Du måste gilla sprutor, så mycket socker som du stoppar i dig. Du skullle kanske satsa på en karriär som narkoman istället för diabetiker?" - sådant skriver man normalt inte till en person som lägger upp en bild på fredagsmyzet.

"Ska du träna nu igen? Vad du var hurtig då..." "Ta en kaka föffan, ingen har dött av lite socker!" "Äter du gräs också?!" - vanliga kommentarer till de som tar hand om sig själva. Precis som menande blickar, suckar och andra inte-så-hemliga signaler om vad man anser.


Statusar och bilder som handlar om att dricka vin, öl, äta gott (och så en bild på mat som får kroppen att vilja lägga sig och dö istället för att behöva ta hand om skiten), sitta still i soffan, länkar till artiklar om vad som helst spånigt bara det inte handlar om hälsa – de får massvis av ”gilla”.

Statusar och bilder som handlar om att man varit på ett träningspass av något slag, ätit något gott (en tallrik med mat som kroppen jublar över att få), länkar till artiklar om matens och rörelsens påverkan på kroppen – not so much. Det här gäller som sagt inte bara mig, men även andra som delar det här intresset och som jag har möjlighet att iaktta i sociala medier.


Möjligtvis är det okej att träna och äta sunt, om man egentligen inte vill. (Helst ska någon läkare ha sagt åt dig att du måste. Eller vem som helst annan inom sjukvården.) Klaga gärna lagom mycket på hur jobbigt det är och hur tråkigt det är att behöva hoppa över eftermiddagsfikat. Då är det bra. Och träna inte för ofta! Minsta möjliga insats, bara precis så att det kan räknas som regelbundet. Bli lagom vältränad - men absolut inte deffad. Då är du jätteduktig i omvärldens ögon och kan bada i "gillanden".


Men varför? Varför är det finare att missköta sin kropp och sitt psyke, än att ta hand om dem? Varför är det mer socialt accepterat att leva på nästan enbart processad mat, utan minsta grönsak till, än att äta hälsosamt? Varför är det fult att tycka om att träna mycket?

Jag fortsätter "forska" i det här fenomenet, men utan något större hopp om att hitta några ordentliga svar...



Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Skapa flashcards