xecute

Alla inlägg den 24 juli 2010

Av Xecute - 24 juli 2010 20:16

Fortsättning på sminktemat. Ett ämne som jag visserligen har tagit upp förut (vacker med spackel och sanning med modifikation) men som kan skrivas om ungefär hur många gånger som helst.

Nej, jag ska inte ge eventuella läsare mina fantastiska sminktips...   



Innan jag började blogga levde jag uppenbarligen i en skyddad verkstad.

Nu har jag upptäckt tonårsvärlden utanför, och jag är skrämd! Jag är ledsen! Och förbannad!   

Det är inte en värld jag vill släppa ut mina båda döttrar till.

En värld där man bara duger om man ser ut som Kissie. Och väger 45 kilo.

Gå in på vilken anorexiablogg som helst här på bloggplatsen, och förfasas över den mobbning de utsätter alla normalviktiga människor för!   


Jag skrev en kommentar till ett anorexiapucko. Som kommentar till den skrev en annan brud att blogginnehavaren skulle strunta i mig, "för alla tjockisar med BMI över 30 (vet inte om jag minns siffran rätt, whatever...) är bara jävligt avundsjuka".


Eeehhh??? Snacka om sjuka människor! Det är sjukt att kalla helt normalviktiga (164cm/62 kg) tjockisar. Då får man en liten aning om hur de beter sig mot sådana normala tjejer i sin omgivning...


Men äsch, nu kom jag ifrån ämnet...

Det var inte kroppen jag skulle skriva om, det var ju ansiktet!   



Jag blir ledsen, på riktigt, när jag surfar runt här och ser hur hårt det är i tonårsvärlden. Man Måste Vara Snygg.

Och definitionen på "snygg", det är ett tjockt Linda Rosing-lager smink.

 

 

  

Kissie sminkar sig...

 

 

  

 

 


Det är just att det är ett måste, som jag reagerar på. För tjejer som måste sminka sig, spelar det ingen roll vad andra säger. De kan få hundra komplimanger om dagen för hur vackra de är, särskilt utan smink, utan att det fastnar i huvudet.

För, om man måste sminka sig, då handlar det om en sjukligt låg självkänsla. Och feghet; att inte våga sticka ut.


Observera att jag skriver måste. För efter förra inlägget om detta, fick jag arga kommentarer från tonårsbrudar som hävdade att de enbart sminkade sig varje dag för att de vill. Inget annat.

Sure, if you say so....  och i så fall är det ju inget problem. Jag syftar på de som måste. Som inte ens kan gå och köpa mjölk utan tre lager makeup.



  

Kissie igen... "Ska bara köpa lite mjölk asså, typ... chacha xoxo!" Okej, ja, jag brukar också visa brösten när jag går och handlar. Så jävla nice med bekräftelse...



Det är något riktigt fel när man inte känner sig fin nog utan smink! Varför det har blivit så, är en komplicerad fråga. Men framför allt handlar det om media, och att tjejer måste vara snygga för andra tjejer - det handlar om status och om att vara likadan och en i gänget.


För om man frågar killar och män, så finns det få som gillar de ideal som tjejerna själva vill leva upp till.


99% av killarna (nej det är inte en vetenskaplig siffra... den är plockad från egen erfarenhet och från vad jag läser i media) gillar inte skelett på 44 kg oavsett längd. Gillar inte tjejer med tre ton smink och sotade ögon.


99% av killar och män gillar naturliga tjejer (vilket inte alls behöver betyda helt osminkade, men det betyder definitivt tjejer utan svart sotning runt ögonen en vanlig måndag) som har lite former, är mjuka och mysiga med rejäla rumpor....


Det är till stor del medias och kändisarnas fel att det blivit så här. Den största boven heter retuschering....


Här kommer ett antal bilder på kända kvinnor, med och utan make up. Själv tycker jag att varje kvinna är lika vacker på båda sina bilder, på olika sätt. Det är skitsnyggt med en proffsigt lagd festmakeup! Det är också jättefint med naturlighet!

Dessutom visar de här bilderna vilken lögn det är tjejer försöker leva upp till...





  

Vanessa  Hudgens



  

Gisele Bündchen



  


Penèlope Cruz



  

Jennifer Lopez





  

Eva Longoria



  

Katherine Heigl





















Av Xecute - 24 juli 2010 01:12

Glömde länka till inlägget där jag hittade FI:s gulliga lilla hejarramsa:

Thenamegiver - läsvärt!!




Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards