xecute

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2016

Gilmore Girls

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det.

Kommentera Gilmore Girls, alltså.


Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men uppenbarligen inte tillräckligt bra för att riktigt fastna. Eller så berodde det på att jag själv var en Lorelai; ensamstående mamma med litet barn som krävde en massa uppmärksamhet och tid, även när just Gilmore Girls visades på TV. Det här var ju innan det fanns Netflix och play-kanaler...


Men jag hade inte glömt serien och bestämde mig för att ge den en andra chans. Se den från början, nu när jag har Netflix och kan titta hur mycket jag vill när jag vill (bortsett från att jag ibland måste mata mina fyra barn).

Jo, den är som jag minns den.

Men den är också väldigt mycket mer irriterande än jag minns den!








 






1) Vad är det med Lorelai?!? Kan man bli mer självupptagen? Av alla konversationer hon har med Luke, handlar 99% om henne själv. Hon frågar extremt sällan hur det är med honom. Vilken självcentrerad bitch! Svadan orkar jag knappt nämna men jag gör den ändå. Ja, hon är rolig, ganska ofta. Men lika ofta är det tröttsamt att hon HELA TIDEN ska vara rolig! Slappna av, mänscha!


2) Rory. Vad är det med henne? Hur blir man så overkligt änglalikt perfekt? Inte genom att ha ovan nämnda självcentrerade tonårsmorsa i alla fall! Väldigt orealistiskt. Vid det här laget (så långt i mitt catching upande som jag kommit) har hon börjat på Yale, men har hon sex? Nej. Hon är ju RORY ffs. Det verkar vara samma sak som att vara Maria, Jesus moder. Seriöst.


3) Luke, get a grip. VEM trånar och längtar i så många år efter en person?!? Vem har sådant tålamod och ett så härdat hjärta? INGEN! Han sade det själv. Ja, inte karaktären Luke, men Scott Patterson som spelar Luke. Även han ifrågasatte att det hölls ut så länge i väntan på den underbara (never mind att hon bara tänker på sig själv och pratar konstant) Lorelai. I övrigt älskar jag Luke. Om jag gifter mig igen så är det med en sådan bitter, cynisk, sarkastisk och ironisk man.


4) Stars Hollow. Hallå? Verkligheten anropar. Snacka om alldeles för uppenbart påhittad stad. Det må vara gulligt och pittoreskt och allt det där, men det är alldeles för verklighetsfrämmande. För lite trovärdighet är aldrig roligt. Någon måtta får det vara.


5) Kirk, du har uppenbarligen Asbergers men ändå ska alla driva med dig. Inte kul.


6) Miss Patty. Kom igen. Ta bort. Remove. Delete.


7) Lane. Vi gillar Lane, men det är fullständigt surrealistiskt att hon inte klarar av att säga ifrån till sin stränga mamma långt tidigare än hon gör. Fastän hon inte gör det; hon blev liksom påkommen och utkörd. Nej, inte heller särskilt realistiskt. Lane är cool. Allt annat i hennes karaktär pekar på att hon skulle kunna ha faceat sin Hitlerkopia till förälder men nicht, nada, nothing.


8) Jess. Snacka om överdrivet "cool" karaktär, med alla tillbehör inklusive läderjacka i Grease-stil och gammal bil. Och så är han SJÄLVKLART  "den tysta, missförstådda typen". Klyschigt!


9) Paris. Stackars tjej, hon ville egentligen spela Rory. Men manusförfattarna gillade hennes personlighet så mycket att de specialskrev en roll till henne  - en psykopatisk argbigga. Smickrande. Not. Återigen en väldigt överdriven karaktär som man (läs jag) vill spy på. Det FINNS INGA som Paris! Det finns INGEN som kan stå framför sin rumskompis och fullkomligen vräka ur sig förolämpningar på det sättet utan att få en käftsmäll. Som karaktär är hon inte fascinerande alls. Bara otrevlig och dryg.


10) Sookie. Jag älskar Melissa McCarhy!!! ÄLSKAR! Men Sookie....... snälla döda mig!

Var ska jag ens börja... ja, hon fick ett barn. ETT. Tydligen ska hon porträtteras som förstagångsföräldern deluxe. Allt som jag avskyr. Det föds liksom femtioelva barn per minut på jorden, men HENNES barn är ju helt enastående, fantastisk och ett mirakel................

Förvirringen. Inte charmig. Kanske lite, i början. Vid det här laget (säsong 4) bara jävligt irriterande. Ingen är SÅ lost. Skärp dig, kvinna!


11) Christopher och hans nya tjej Sherry (eller hur det nu stavas). Jag blir sur bara jag ser dem. Båda eller var för sig. Den storylinen är hemsk. Vilket egoistiskt svin och vilken blåst brud! Sorry Mädchen Amick. Jag älskade dig i Twin Peaks. Och på tal om underbara Twin Peaks så är även Sherily Fenn (Faint! Tillbe!) med i några avsnitt. Sådant gör serien värd att se. Lika roligt när Sebastian Bach dyker upp som överårig gitarrist i tonårsbandet. LOL!





Från vänster: Den irriterande Christopher.   Luke the almighty.  Supercoole Grease-Jess och Dean, som gav den tråkigt rejäla killen ett ansikte.





12) Inget. Jag går över på det jag faktiskt tycker om...


Jag älskar Emily. Jag vill vara Emily. Hon äger! Blicken, rösten, tonfallet.







 





Jag älskar väntan på att Luke och Lorelai ska bli ihop (jag veeeet att de gör slut sedan, ok?).

Jag älskar tanken på att Rory någon gång efter seriens slut gör slut med Logan, träffar en riktig man och blir ett stort fan av S/M, droger, alkohol och tatueringar.

Jag älskar seriens skapare Amy Sherman-Palladino.


Over and out.


 
 
Zeunertz

Zeunertz

23 september 2016 13:54

Jag har egentligen ingen kommentar angående Glee. Tänkte mest bara säga hej. :)

/M

http://Zeunertz.bloggplatsen.se

Xecute

25 juni 2017 20:51

Haha du menar Gilmore Girls. Skärpning! Annars blir det inte en veckas permission.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 22 oktober 2015 11:06

Flyktingkatastrofer och svält i all ära, men nu ska det handla om ett riktigt problem. Ett allvarligt sådant. Nämligen selfieholics. I början var de inte så många, inte i min feed i alla fall. Men visst, jag är över 40 år så den här företeelsen har...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards