xecute

Direktlänk till inlägg 20 juli 2010

Kvinnor som misshandlar män

Av Xecute - 20 juli 2010 10:51

Livet är inte svart eller vitt.

Men feministerna har lyckats bra med att tysta ner vad kvinnor utsätter män för.


Det finns en undersökning som heter "Slagen dam" (2001), som mycket ingående tar upp  allt som handlar om mäns våld mot kvinnor.

Någon motsvarande studie om kvinnors våld finns inte! Det finns faktiskt INGEN statistik över hur vanligt det är att män utsätts för våld, hot eller trakasserier av en kvinnlig partner!!!


Studenterna Heidi Wasén och Camilla Palmberg ville undersöka mansmisshandel. 2002 presenterade de examensarbetet "Slagen man" vid den sociologiska institutionen på Stockholms universitet. Den bygger på djupintervjuer med sju män som blivit fysiskt eller psykiskt misshandlade av sin kvinnliga partner.


Men gissa vad som hände dessa två studenter?

Kurskamraterna och lärarna ifrågasatte ämnesvalet och det tog tid innan de ens lyckades hitta en handledare som ville stötta deras studier!  De blev närmast trakasserade för att de ville ta upp att kvinnor också misshandlar män på olika sätt!


”Under senare år har kvinnomisshandeln uppmärksammats som ett av våra allvarligaste samhällsproblem. Enligt flera undersökningar i USA, Kanada och Storbritannien är det dock vanligt att kvinnor fysiskt eller psykiskt misshandlar män i hemmen. Resultaten har mötts av hård kritik. Susanne Steimetz, i dag chef för Family Research Center vid Indianauniversitetet, har fått ta emot hot från feminister när hon föreläst om män som misshandlas av kvinnor. Detta trots att hon hjälpt till att starta härbärgen för utsatta kvinnor och forskat om kvinnomisshandel.



"I en studie från slutet av 1970-talet publicerade två forskare (en man och en kvinna) att 15,5 procent av männen och 11,3 procent av kvinnorna blivit slagna av sin partner.

Sociologen Murray Straus, professor och biträdande chef för Family Research Laboratory i New Hampshire, menar att även om kvinnor antas ha mindre möjligheter att åstadkomma fysiska skador är mansmisshandel ett socialt problem.

Redan 1986 konstaterade Straus att kvinnors våld mot män inte väcker något allmänt intresse. Undersökningar som går tvärs emot den gängse bilden uppmärksammas inte, enligt honom. Inga ansträngningar görs heller för att komma till rätta med problemet - helt enkelt därför att mansmisshandel inte definieras som ett problem. Det är helt enkelt inte "politiskt korrekt" att diskutera att kvinnor kan misshandla sin partner, enligt Straus.”


Andra internationella studier visar att kvinnor i ett förhållande kan vara lika våldsbenägna som män:

"Enligt en brittisk granskning om våld i hemmet utförd av George Malcolm, knuten till Queen Mary and Westfield College i London, använde tre av fyra misshandlande kvinnor någon form av tillhygge - medan en av fyra män gjorde det. Detta skulle vara ett tecken på att kvinnorna kompenserar sin ofta mindre kroppsstyrka.

- Dessa internationella studier har inte fått några som helst konsekvenser för forskningen om misshandel i relationer eller för den svenska samhällsdebatten om våld i hemmen, menar Heidi Wasén."


En misshandel kan vara både psykisk och fysisk. Till den senare misshandeln räknar sociologen Murray Straus även det som traditionellt uppfattas som "lindrigt" våld, till exempel örfilar.

"Psykisk misshandel kan vara lika förödande för den utsatte som fysiskt våld. Man kan skada sin partner på djupet - och även driva denne till självmord - utan att lyfta ett finger, konstaterar Straus."

 

Enligt honom är det mer socialt accepterat att kvinnor slår män än tvärtom. Om en man förolämpar en kvinna anses det vara moraliskt korrekt för miljontals kvinnor att ge honom en örfil.

Murray Straus menar att för att få slut på hustrumisshandel måste det "harmlösa" mönstret av örfilar, sparkar och kastande av saker mot manliga partner brytas.

Straus hävdar också att om kvinnor använder sig av våld - och det är mer accepterat - så kan det leda till att ett förkastligt våldsmönster inom hemmets fyra väggar upprätthålls.


När jag var 16 år stötte jag för första gången på en tjej som misshandlade sin pojkvän psykiskt. Även det paret var 16 år. Genom åren har jag förstått hur vanligt detta är! Men hur bemöts en man som utsätts för psykiskt våld av sin omgivning?

”Äh, han är en toffel.” ”Han får väl skylla sig själv för att han inte sätter ner foten.” ”Ja, ja… *lätt nedlåtande ton* han får väl visa kärringen var skåpet ska stå…”

Jag har mött några kvinnor som blivit utsatta för samma slags dagliga psykiska misshandel, jag har mött många män som lever med både psykiskt förnedring och att bli örfilade, med mera, men självklart inte slår tillbaka… 



Det är för jävligt att feministerna har sett till att det är så gott som tabu att ens nämna att kvinnor kan misshandla män.

Vi tar det igen:

"Susanne Steimetz, i dag chef för Family Research Center vid Indianauniversitetet, har fått ta emot hot från feminister när hon föreläst om män som misshandlas av kvinnor. Detta trots att hon hjälpt till att starta härbärgen för utsatta kvinnor och forskat om kvinnomisshandel.


Fortsättning följer.


              ___________________________________________

HÄR ÄR EN ANONYM KOMMENTAR - alltför intressant för att jag ska ta bort den, som den som skrev den önskade i efterhand.

" "slagen dam" har fått mycket kritik för sin undersökning. Den anses av flera som inte vetenskaplig.


Du har rätt att det saknas forskning kring kvinnors våld mot män. Att det förekommer vet alla, jag har siffror på jobbet från den forskning som finns. Återkommer efter semestern med det (undervisar faktiskt i ämnet "våld i nära relation").


En annan stor kunskapslucka, ja gigantisk (fast vi vet att det förekommer) är våld i samkönade relationer. Finns några små undersökningar som visar på våld kvinna-kvinna och man-man med. Oftast med sexuella inslag."

                 __________________________________________

Angående anonyma kommentarer, så får jag fler än jag får publicera, där det uttrycks att den som skrivit är enig i något av inläggen om feminism, men inte vill kommentera offentligt eftersom det är stor risk att bli förföljd av feministerna. Jag har fått flera meddelanden och kommentarer på facebook där det uttrycks samma sak. Jag förstår det, men tycker förstås att det är synd.

 

 

 
 
privat

privat

20 juli 2010 11:27

Härligt tjejen!...det här är ett ämne som jag tänkte ta upp som forts följer i min blogg för det här tycker jag ska fram till ytan(men jag har ju sinnesförvirring för tillfället som du kan se på min blogg:-))
Kvinnor som misshandlar sina män är många många fler än vad folk vill tro och så tystas det ner och många män vill inte berätta hur det ligger till för dom skäms...dom är ju män och då ska man inte bli slagen eller psykist trakasserad av sin kvinna!..vi kvinnor räknar inte örfilar kast av porslin som en form av misshandel eller att det kan sätta sina spår och visst kan man säga att varför drar inte mannen...okey...varför drar inte kvinnan så fort hon fått utstå sin första misshandel...vad är skillnaden?
Har själv sett tjejer som pucklar på sina killar för är det nåt tjejer kan så är det att bli hysteriska..den elogen måste vi få;-)och du ska inte tro att jag som tjej blir populär när jag ifrågarsätter och tar upp detta som en motpol till alla misshandladekvinnorsamtal...dom har ännu svårare att förstå hur jag äns kan yppa mina ord då jag själv blivit misshandlad rejält men jag säger som jag brukar säga att jag är intelligent nog att se människan bakom dådet inte könet för idioter utan IQ finns det gått om och att ordspråket där talet tar slut där tar nävarna vid gäller alla oavsett kön!

http://www.frittframm.blogg.se

 
Mally

Mally

20 juli 2010 13:24

Personligen tycker jag detta att kvinnor inte anses misshandla män som något nedsättande och förnedrande, mot kvinnor. Skulle en kvinna, pga sin mindra kroppstorlek och styrka(?) inte kunna misshandla en man? Eller är kvinnan något vackrare än allt annat? En slags oskuldsfull Maria som aldrig kan göra fel? Eller beror det på att kvinnor har "rätt" att stå över lagen och slå män pga vad "män har gjort mot kvinnor i generationer"? Nej fy fan, säger jag bara. Sagt det förr, men säger det igen. Jämlikhet ska väl funka åt alla håll? Min livmoder ger mig inte rätten att slå!
Sluta särbehandla!
Och sluta förnedra kvinnor genom att påstå att alla påståenden om att en kvinna skulle kunna misshandla en man är lögn.
Kvinnor kan! och de gör. och det är inte alltid så jävla vackert

http://www.mally.bloggagratis.se

 
Faktamannen

Faktamannen

20 juli 2010 13:58

Varför finns det inget parti som öppet erkänner sig Ekvivalistiskt? Vad jag vet finns de inte och ingen vågar säga annat än att de är Feminister? Fram för jämlikhet oavsett hudfärg, kön eller religion. Lön borde bestämmas efter kompetens och inget annat.

http://faktamannen.bloggplatsen.se

 
Jag själv

Jag själv

20 juli 2010 15:07

Jag har fundrat på detta till och från; det skrivs så himla mycket om misshandlade kvinnor, men misshandlade män då?? Jag har vetat länge att de finns, men inte att det var så stor andel som 15%.

Att feminister blundar för detta faktum måste ju ha någon annan bakgrund än deras ideologi. Det låter mer som manshat i mina öron.

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

20 juli 2010 16:48

En hel del feminister är ju de facto manshatare, av varierande grad. Men tro inte att de skulle erkänna det själva. Mina funderingar över feminismen startade när jag läste en viss persons kommentarer i andras bloggar, om män. Förringande och hånfulla kommentarer. Cyniska kommentarer. "När vet man att en man ljuger? När han öppnar munnen". "Hörni tjejer, det finns inga prinsar..." Och senast igår upptäckte jag samma typ av kommentar från en som kallar sig feminist och som jag känner irl. Typ "vad händer när man kysser en prins? Han blir en groda".
.............. suck.

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sandra

20 juli 2010 20:38

Inte för att på något sätt nedvärdera eller göraisshandeln av män ( eller kvinnor) mindre viktigt. Det vore intressant dock att veta hur många kvinnor som misshandlar sin män till döds jämte män som misshandlar ihjäl kvinnor. Hur många kvinnor våldtar sina män jämfört med män som våldtar kvinnor. En undersökning vore intressant. Dock anser jag att det finns misshandel och misshandel, vilket inte relateras till kön. Men ett slag över ansiktet är i mina ögon inte samma sak som blåmärken över hela kroppen och en fara för livet. För hur många misshandlade män känner sig hotade till livet vs kvinnor. Som sagt, jag menar inte att misshandel mot män är något att bagatellisera utan något som när lyftas fram. Men en klapp på kinden är fortfarande inte ett hot om livet, dock fortfarandeisshandel. En undersökning vore helt klart på plats och jag som feminism ska läsa den med stort intresse och mest troligt rucka lite på min världsbild.

 
Ingen bild

Öre

20 juli 2010 23:07

Anledningen att detta inte kommer upp 'till ytan' - som många av er påpekar ovan - är helt enkelt att det är ett underordnat problem till mäns våld mot kvinnor.

Många av er skriver att feministerna är si och så etc. Det antyder att ni inte räknar er som feminister, då?! Jag är feminist - och man - för att jag anser att kvinnor är systematiskt diskriminerade och underordnade män som grupp i dagens samhälle och att jag vill förändra det.

Det vill antagligen inte ni som kritiserar feminismen ovan och kallar oss för 'dom'. Det är inte särskilt svårt att få uppfattningen att de som kritiserar feminismen utifrån att de inte bryr sig om de 15% män som far illa i nära relationer kanske har en annan agenda än att värna dessa män? Kanske är de i själva verket ute efter att kritisera feminismen? Vad som brukar benämnas en backlash. En reaktion på en framgångsrik feministisk kamp. Ljusskygga individer som inte har modet och intelligensen att bemöta feministers uppfattningar på en öppen arena.

Tycker ni verkligen att det är feminismens sak att ta upp att också män misshandlas? Vår agenda är att få ett stopp på att kvinnor far illa i vårt samhälle, inget annat. Räcker inte det? Bemöt oss vad gäller det - inget annat!

 
Xecute

Xecute

20 juli 2010 23:14

Ett underordnat problem? Och jag håller inte på och bemöter. Jag håller på med att visa att feminister har lyckats se till att man inte får nämna att även män råkar ut för misshandel, och det är bara början. Det är sådana som du, som tror att man är emot er för att man tar upp andra aspekter också, som gör att folk drar åt sig öronen när de hör ordet feminism. Jag är humanist. Jag har aldrig förnekat att män utsätter kvinnor för våld, eller att samhället är ojämlik. MEN JAG ÄR JÄVLIGT FÖRBANNAD på att inte bli respekterad för att jag sätter frågetecken vid andra delar av feminismen. SÄRSKILT av den typ som du nu ger uttryck för; "är man inte med oss, är man mot oss".
Har jag sagt att det är feminismens sak att ta upp kvinnors våld mot män? NEJ! Men det är heller inte feminismens sak att försöka tysta ner detta. Du läste uppenbarligen inte ordentligt. Tycker du att det är okej att en föreläsare blir hotad av extremfeminister för att hon också pratade om vad kvinnor utsätter män för?
Förresten, skit i att svara. Du visar bara med din kommentar att du dels inte kan läsa ett inlägg ordentligt och dels att du är en av dem som det inte nyttar att diskutera med. För att sätta frågetecken är samma sak som att vara FÖR kvinnomisshandel.............................

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Fakta

Fakta

22 juli 2010 15:54

Signaturen Öre liksom glider in och gör exakt det många människor, speciellt vissa som vill kallas feminister, verkar vara otroligt duktiga på? Var och hur får de sin träning? Han tacklar till vårt elaka gäng och kallar "oss" för "oss", samtidigt som Öre klagar lite missnöjt på "oss", som kallar "dem" för "dem", haha... Öre har ju definitiv anammat vissa feministers "kriterium för att vara en feminist", då det ordagrant stämmer överens med vad jag fick förklarat för mig när jag blev dömd till feminist. Vidare slänger Öre fram en konspirationsteori han knåpat ihop samt några rader om sitt missnöje vad gäller ointelligenta och fega antifeminister som anonymt ska försöka skada Öre och hans systrars politik? Funderar Öre något alls innan han skriver en kommentar och anser att "Vi" (Vårat organiserade gäng: Reds anm) ska bemöta "Dem" (Låtsasfeminister med för few kriterier för att vara Äkta?: Reds anm) på en öppen arena? Absolut inget fel i själva åsikten, men att säga det och samtidigt vara anonym själv är Jättekul!! Förlåt Öre om min kommentar är uppkäftig men jag tycker du är fantastisk! Jag är inte ute efter att få igång något onödigt bråk men om du nödvändigtvis måste bemöta min kommentar och skälla på mig, gör det INTE här. Ett vanligt svar på dina små finurligheter går bra här men annars har "Vi" dåliga erfarenheter av att "Ni" bråkar med "Vi" på andras sidor. Kom till min sida om det måste bråkas. Tack.

Till Sandra: Jag ser inte det intressanta i att jämföra hur många kvinnor som våldtar SINA män JÄMFÖRT med hur många män som våldtar kvinnor ("sina" också? Eller "andras"?)? Det tror jag faktiskt inte du tycker skulle vara speciellt intressant att läsa heller, då alla vet hur den fina jämförelsen skulle se ut. Eller är du allvarlig när du tycker det skulle vara givande att jämföra ett knappt existerande fenomen med ett verkligt stort problem? Som X skrev i sitt inlägg kan psykisk misshandel leda till ett lika stort lidande som ett fysiskt. Det är jag övertygad om stämmer. För att själv vara ett exempel så gör ett slag mot mig ingenting, var det än träffar. Jag bryr mig inte om att bli fysiskt slagen då jag har blivit ganska van vid det av olika anledningar. Psykisk misshandel kan däremot få mig att gå under. Detta gäller MIG och jag tycker inte att misshandel av kvinnor, barn, kineser eller träskaraber fysisk eller psykisk, är rätt. Jag vet också att fysisk misshandel inte lämnar psyket ifred hos de allra flesta (mig skiljer det sig för), men jag vill bara säga att det inte är hur kraftig misshandeln är som diskuteras. Det som diskuteras är att det förekommer i alla former och att det är ett problem även med kvinnor som slår män.

En annan sak jag tänkt på är att jag inte skulle bli förvånad om denna misshandel, dvs kvinnor som slår män, snart kommer tilldelas en speciell term!? När det upptäcktes att svarta faktiskt hade känslor och kunde hata vita också blev det "omvänd rasism"!? "Omvänd rasism"!!? Det var alltså inte rasism det var snack om, haha...? Väntar nu otåligt på att termerna "omvänd hustrumisshandel" eller "omvänd misshandel" ska myntas....

http://faktamannen.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

22 juli 2010 17:26

Fakta; jag kunde inte sagt det bättre själv. ;-)

http://xecute.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards