xecute

Direktlänk till inlägg 19 juli 2010

Äntligen ett husdjur!

Av Xecute - 19 juli 2010 14:28

Vi kan ju inte ha husdjur. F är allergisk.

Ibland frågar barnen, de två äldsta, om vi åtminstone kan ha husdjur när pappa dör?

Eller till och med bo på en bondgård, när pappa har dött?

  


Men nu är alla glada och lyckliga, för vi har fått ett husdjur!

En igelkott, så det är inte ett så vädligt klappvänligt sådant...



  



Igår kväll höll jag på att få hjärtslag. Var precis på väg att somna och allt var tyst, förutom det svaga ljudet från TV:n, som F satt och tittade på.

Men plötslig tjuter han rakt ut! *hjärtattack*


Han hade sett något stort röra sig i riktning mot hans fötter och försvinna in under soffan. I det svaga ljuset från fönsterlampan hann han inte se vad det var.


Det var en igelkott. Jag har stallt ut mat flera gånger när jag sett den, och nu blev den så modig att den helt enkelt gick in.

Satte ut en tallrik mat och det tog inte lång tid förrän han/hon smaskade lyckligt precis utanför altandörren...


Idag fick jag plötsligt syn på samma igelkott, när den var på väg från vår hall in i sovrummet!   

Ställde då ut mat igen, och just nu äter h*n så det ryker om pannkakan.


För pannkaka, det gillar igelkottar.

Jag är ju uppväxt med dem (också, bland alla andra djur...), vi hade flera tama igelkottar. En av dem hette Tigge-Tagge. Han älskade pannkaka, med massor av sylt. Och så älskade han att putta en pingisboll framför sig med nosen genom hela huset... och att dricka vatten ur hundskålen.


Det var förstås på grund av mina föräldrars engagemang i djurskydd som vi hade igelkottar. En del behövde flaskmatas, små igelkottbebisar som folk lämnat in till oss för att de hittat dem någonstans, när mamman var ute och hämtat mat....

  


Igelkottar (som faktiskt är fridlysta sedan 1972) äter helst fisk eller kattmat, grädde utspätt med vatten, eller bara vatten. Ge dem inte ren grädde eller mjölk!  Och låt lövhögarna ligga kvar på hösten!

Mer om igelkotten och hur man bäst tar hand om dem hittar du här!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards