xecute

Direktlänk till inlägg 21 maj 2013

Supersize your kids...

Av Xecute - 21 maj 2013 16:52

Kampen för att hålla mina barn någorlunda hälsosamt sockerfria, är inte så lätt. Inte i det här samhället vi lever i idag.

Det ska vara fredagsmys hit och fika dit. Skolbarnen från fyran och uppåt går till ICA så gott som varje rast och köper godis, glass, dricka eller fikabröd. Ja, till och med energidrycker, som är så skadliga för barn! Jo, det är sant. Jag har en trettonåring som berättar en hel del, utöver vad jag själv ser varenda dag.

Många ger sina barn godis lite hur som helst, när som helst och fikar hemma varje dag.

Är det ingen som ser utvecklingen i USA? Eller för den delen här i Sverige? Andelen överviktiga barn har ökat lavinartat, liksom andelen överviktiga vuxna.

Vuxna säger jag inget om, men att mata sina barn med socker är ju närmast misshandel.

Barnen kan inte själva välja. Har man föräldrar som skickar med pengar till skolan så att man kan köpa det man vill, så gör man förstås det. Får man fika hemma under veckorna så är det klart att man äter.





 






Tack och lov har jag lyckats hjärntvätta mina barn så pass ordentligt, att de vet att socker finns i mycket annat än godis och att socker inte alls är bra för kroppen. Tack och lov uttrycker de negativa åsikter om att andra barn vräker i sig.

Men så klart är det ändå jobbigt för dem ibland. När alla andra får.


Min yngsta dotter är fem år och går på dagis. Jag var säker på att förskolan hade policyn att man inte ska skicka med annat än smörgås/frukt till tisdagarnas utflykter. Det visade sig för några dagar sedan att så inte var fallet, utan många har med sig kakor eller bullar. Men okej, jag har haft barn på många avdelningar genom åren och kan ju ha blandat ihop det.

Jag blev i varje fall besviken. Att tillåta sådant för små barn, mitt i veckorna, ger inga bra signaler och hjälper inte till att lära barn hur viktigt det är att hålla igen på just socker. Inte bara vikten hos barn ökar ju, utan även antalet barn med diabetes och andra sockerrelaterade sjukdomar.






 










Det är ju helt galet hur ätandet har utvecklats!

"Förr" fikade man ofta varje dag, men "förr" rörde man också på sig väldigt mycket mer än man gör idag. Nu sitter barn stilla mycket mer, framför datorer, Nintendon, Playstation, mobiler, surfplattor...

"Förr" var det lördagsgodis som gällde, inte godis hela veckan.

Förr åt man inte så stora mängder färdiglagad (sockerfylld) mat eller så stora mängder tillbehör i stil med ketchup.

Allt sådant har ökat, samtidigt som den fysiska aktivitetsnivån har sjunkit.


Och så det förbaskade fredagsmyset på det. Med mängder av chips, drickor, whatever. Dagen efter är det dags för lördagsgodis förstås, och så söndagsfika och måndagslunchrast i skolan med en tur till affären... hallå, någon? Anyone out there? Är det bara jag som tycker att det är helt sjukt?






 






Jag tänker inte börja skicka med kakor som matsäck till mina barn. Inte heller tänker jag någonsin skicka med något barn pengar till skolan! Vill de ha något att äta på under eftermiddagen, kommer jag skicka med frukt eller en macka.

Deras hälsa är mycket viktigare, än att de inte tycker att jag är en dum mamma som vägrar ge dem det som alla andra får.


//Sign Stenhård, Dum Mamma...















 
 
Isse

Isse

21 maj 2013 19:06

I min klass så går typ hälften av eleverna till affären varje dag och köper energidryck, godis, chips med mera. Vissa går omkring och och dricker Coca-Cola på morgonen och känner bara öuww... Jag fattar inte var de får pengarna ifrån.

//14-tjej

http://TheTwoMushrooms.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards