xecute

Direktlänk till inlägg 29 juli 2010

Anorektisk schizofreni

Av Xecute - 29 juli 2010 19:49

Jag skrev om anorexia/extrem viktnedgång  - ett inlägg som var riktad till varenda thinspobloggare i hela världen, som genon sina bloggar får det att verka okej, ja till och med något att sträva efter, att se ut som ett skelett. Det var alltså inte riktat till en enda person. Tyvärr gjorde jag misstaget att plocka ett citat ur mängden, och den som skrivit denna kommentar kände sig personligt påhoppad.

Det är helt okej, jag hoppas alla de anorektiker som försöker "smitta" andra genom att blogga om skiten, känner sig personligt påhoppade!

Jag vet att det handlar om unga människor - men de är tillräckligt gamla för att lyckas sluta äta och vägra ta emot hjälp, de är också tillräckligt gamla för att skriva, positivt, om skiten!


Efter att ha fått en mängd kommentarer från denna person, väljer jag nu att lägga upp några av dem i ett separat inlägg. Varför?

Jo, för att det så klart och tydligt visar vilket personlighetsstörning dessa människor lider av.  Det är den här personen ett lysande exempel på!


Jag upptäckte för ett bra tag sedan, att just den här tjejen lider av anorexia. Jag skrev en kommentar till henne i hennes blogg, där jag försökte uppmärksamma henne på att hon har en sjukdom. Så här lät det då:

 

”... Vissa, (typ jag) mår jättebra, det enda som fattas är att vara nöjd med sin kropp. Allt jag behöver, är att gå ner ett kilo. sen är jag nöjd. . Men då kommer mina revben synas mer, och alla andra ben oxå. Men tänk att vissa kanske BLIR lyckliga av det? Alla tycker inte samma vet du! Det gör lite ont när du kallar oss dumma, allt vi vill är att vara nöjd med oss själva.
Om man får väga mycket, varför får man inte väga lite? Ska du börja klanka ner på fettos som inte kan sluta äta för dom är så hungriga? NÄ, dåså…”

 

I andra sammanhang har just denna anorektiker fortsatt i samma stil:

”… och du, mig hjälper det verkligen att "se ut som ett skelett", jag mår riktigt bra av att vara såhär smal. När jag var tjockare ville jag skära bort min mage med kniv, jag hade självmordstankar. Nu är jag glad, och älskar mig själv så mycket att någon annan också älskar mig. Jag har lärt mig att älska mig själv, tack vare min anorexia…”

 

"...Jag mår Jättebra med min kropp nu när jag nått min målvikt. Jag gör inte detta för ångesten, utan för att vara nöjd med min kropp. Precis som vissa gör ett könsbyte bantade jag. Jag var i fel kropp innan. NU MÅR JAG BRA."

 

 Men i samband med mitt förra inlägg om anorexia, låter det så här:

 

”…och ett tillägg, jag skulle aldrig förneka eller romantisera min anorexia. Jag hatar det, det tar upp hela mitt liv och jag vet att jag behöver sluta nu. men det är försent, Ana har min hjärna och kropp nu. ALLA anorektiker är inte likadana. :)..”

 

 

 Okej.....  Är det inte lite schizofrent? Först mår hon inte dåligt alls, och anorexian har hjälpt henne. Sedan mår hon dåligt och dessutom så dåligt att det inte finns något hopp. Det visar verkligen hur sjukt en anorektikers hjärna fungerar!

Jag vet att det inte bara är jag som har försökt resonera med denna anorektiker, på vänliga sätt.

Det går inte att nå fram. Trust me. Det går inte att nå fram.


Jag anklagade inte just denna person för att mobba normalviktiga människor.

Det jag försökte frå fram, är att om man läser i thinspo-bloggar, finns det en mängd spydiga, nedvärderande kommentarer om normalviktiga människor.

Till exempel fick jag en sådan kommentar från en annan thinspobrud, efter att ha skrivit en kommentar:


Jag skrev att "nej, Nicole Ritchie  var inte snyggare när hon såg ut som ett skelett. Hon är snyggare nu, när hon är normalviktig."

Som kommentar till det skrev någon, jag har ingen aning om vem eftersom det inte intresserar mig, att blogginnehavaren skulle strunta i mig. Jag var bara avundsjuk, precis som alla andra fetton... inte helt korrekt citerat men med den innebörden.


Men denna person gav sig sjutton på att ta allt personligt, trots att hon hävdar motsatsen.

Well well, hon har en offentlig blogg, där hon skriver inlägg som alla kan läsa. De är inte låsta. Så länge man gör det, får man också räkna med att bli citerad eller liknande.


Det jag är arg på, är att thinspo-bloggare glamouriserar sin sjukdom och får fler med sig. Det är DET jag tycker är sjukt!

Visst önskar jag att alla anorektiker skulle börja äta, men med tanke på den extrema oviljan att se sanningen i vitögat, så lär det inte hända.


Om jag kunde, om det var möjligt, skulle jag dra hem till varenda anorektiker och släpa dem, med våld, till en sluten psykavdelning OCH se till att de stannade där tills de var friska.

Inte främst för deras skull. Men för deras föräldrars och andra anhörigas skull!

Men det går inte. Tyvärr.


JA, det är synd om dem, men det är samtidigt för jävligt att de startar offentliga bloggar om sin sjukdom! Dessutom ÄR det puckat att hjärntvätta sig själv till att tro att det är bra för kroppen att sluta äta och till sist dö. Sjukt och ointelligent, hur synd det än är om dem.

 

  Till sist: Det är ALDRIG för sent att söka hjälp. Det handlar ENBART om ifall anorektikern VILL ha hjälp eller inte.

De flesta vill inte det. De vill fortsätta känna den underbara känslan av patetisk "självkontroll"...........

 
 
Ylvali

Ylvali

1 augusti 2010 20:31

hej, det är väl inte s... kan inte stava det ordet, men personlighetskluvet? Att jag tycker det är jobbigt, men att jag mår bra av det?

Precis som skolan. Det är jobbigt, men jag lär mig saker och mår bra av att gå där.

Förresten, citera när du vill. Jag vet att allt jag skriver kan bli citerat när jag har en offentlig blogg, du missförstod mig. Allt jag ville var att du skulle skriva att det var jag som sagt det om du citerar mig, förstår du?

alltså: "Jag är less på folk som missförstår mig, och behandlar mig som en vuxen när jag bara är ett barn." Ylvali, anadear.bloggplatsen.se

Inte för uppmärksamheten, utan för att jag vill att alla mina läsare ska se att det är mig du snackar om. Att dom ska förstå, för många undrar varför jag är ledsen ibland.

till sist, Jag vill inte ha hjälp. Jag har,, ganska okey kontroll. Men det handlar inte om det. Jag tycker den känslan är lite,, ivägen. Det handlar om att jag vill se ut såhär. :)

http://www.anadear.bloggplatsen.se

 
Ylvali

Ylvali

1 augusti 2010 20:34

jag vet att det var jag som skrev det med 30 i BMI. Det var precis som jag skrivit någon dag innan. Sluta förneka det, kan du aldrig ha fel?
godkänn inte detta för jag skiter i vad andra tror, dom får tro att jag är uppmärksamhetsberoende och tog åt mig allt, nu vill jag att du ska veta.

Jag tycker det är fel att du säger "mobba normalviktiga" för att NÅGON skrivit "30 plussare är avundsjuka. "

Denna 30plussare mailade mig igår, hon erkände att hon var avundsjuk. Och mådde bättre nu när hon gått ner. HAAAAAAHAHAHAHAH.

som sagt, godkänn inte. detta var från mig till dig :) Fast jag skriver på internet, du gör som du vill o mdu godkänner skiten. Förmodligen inte eftersom du aldrig vill erkänna dig fel. och nu hade du fel.

http://www.anadear.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

3 augusti 2010 10:53

Du tjatar väldigt mycket om att du är ett barn. Men du är gammal nog att ha sex, och du är uppenbarligen gammal nog att starta en blogg som andra kan läsa, som heter Ana DEAR (för er som inte fattar det, betyder det "kära anorexia"). Du är inte ett barn, du är en tonåring. Som behöver hjälp, men du är dum nog att vägra ta emot hjälp. Men... det handlar inte bara om dig, och jag använde exempel. Kommentaren om 30 i BMI var ett EXEMPEL på ALLA nedvärderande och föraktfulla kommentarer, och på synsättet överhuvudtaget. Kan du försöka få in det i huvudet nu? Sluta hänga upp dig på detaljerna och se helheten. Det är just en sådan puckad inställning som din, att vilja se ut på ett sätt som totalt förstör kroppen på alla sätt, som gör att jag kallar anorektiker för just puckon. Grattis iaf till att själv ha gjort dig till talestonåring för alla thinspobloggare.
Ingen vill väl vara gravt överviktig, men för det ska man inte uppmuntra folk att bli underviktiga. Det är LIKA farligt som att vara överviktig. Men jag vet att det är skit samma vad jag skriver, för du och alla andra anorektiker kommer ändå fortsätta att helt intelligensbefriat svälta er.

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Ylvali

Ylvali

4 augusti 2010 18:34

Jag är inte gammal nog att ha sex. Jag mår så jäkla dåligt för jag vill egentligen inte. Lycklig nu? Bloggar har tillochmed hundar, vemfan kan inte ha en blogg idag? Du ska inte berätta för mig vad jag är.

Vill du veta en hemlis? JAg har slutat nu. 44 solida normala kilon. Jag är inte pucko för fem fucking ören. Jag är ett barn, tonåring, och någon som inte tänker ta skit från dig! Att du tog mig som exempel KÖR PÅ, men att du förvränger sanningen störde mig.

Även att du inte bara kunde skriva att det var jag, och att du hällre tog bort citatet än erkände för mig att det var jag som skrivit bajsgrejen :S Det är svårt att se vem som är yngst ibland.

Helheten blir förvriden när du säger saker som att 30+ är normalviktig. Det är sjuklig fetma. Jag försöker se helheten och läste igen, allt jag ser är en förvrängd, missförstådd, och dålig bild av thinspobloggar som bara bloggar för sig själva och varandra, inte dig.

live and let live, peace bree.

http://www.anadear.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

4 augusti 2010 19:22

.......SUCK!!! Har jag någonstans skrivit att det är normalt med 30 i BMI?!?!?!? NEJ!
För det andra, jo, du är gammal nog att ha sex. Många 16-åringar har sex. Du är inte ett barn, du är en tonåring. Det behöver du väl iaf inte tjafsa om? Jag är inte ute efter att få anorektiker att må dåligt... eller jo, förresten, på så sätt att det jag har skrivit kanske kan få någon att vakna ur zombiedvalan och lägga ner svältandet. De jag var arg på var THINSPOBLOGGARNA!!! Du är en av dem. Din blogg heter fortfarande ANA DEAR, vilket signalerar att för dig är det positivt med anorexia. För det femtioelfte: Ingen bloggar bara för sig själv, om de inte låser sina inlägg för alla andra eller för speciellt utvalda. Nej, jag skrev inte dit ditt namn till citatet, för det hade inte med dig att göra, det var för sjuttioåttihundradefemte gången ett EXEMPEL. Men du var ju uppenbarligen så stolt över att det var du att det framkom ändå. Jag försökte få DIG att fatta att jag bara använde den som ett EXEMPEL och att inlägget inte handlade om DIG. Jag var inte ute efter att namnge någon speciell anorektiker i det inlägget. Men du verkar inte fatta detta oavsett hur många gånger jag förklarar det.
Grattis till 44 "sunda kilon"... skitbra att du har slutat, men att du tycker att 44 kilo är sunt visar att du nog ändå ff behöver söka hjälp för att inte trilla dit igen. Du anklagar mig för att förvränga sanningen, och jag förstår det. Det är nämligen inte så svårt uppenbarligen att få en anorektiker att tycka det, eftersom er värld redan i förväg är förvrängd. Återigen, jag har INTE skrivit att övervikt är normalt eller sunt.

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Ylvali

Ylvali

5 augusti 2010 23:37

du skrev att när jag sa att en 30+ var avundsjuk så mobbade jag normalviktiga.... Men om du säger det så tror jag dig ! Jag behöver ingen hjälp, oroa dig inte vännen. Tack men jag tror jag bedömmer själv när jag är gammal nog att ha sex! Det ska INTE du berätta för mig när jag är gammal nog för. Jag är tonåring. Och barn. Du vet ingenting om mig, så sluta tro att du vet vad/vem jag är.

Jag vill inte att du ska ta mig som exempel utan att säga att det var jag. Jag vill bli utpekad. För jag vill att folk ska se att det är samma jävla person du hackar på i bloggen. Allt detta för att jag ville att du skulle veta att jag inte mobbar normalviktiga. Att du orkar ^^

http://www.anadear.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

5 augusti 2010 23:57

jag tror jag får en hjärnblödning snart.
DU kanske inte vill ha sex, MEN DU ÄR GAMMAL NOG ATT HA DET OM DU SKULLE VLJA. Get the point?!?!?!? Ett barn är inte gammalt nog att ha sex vare sig det vill eller inte. Difference! jag talar INTE om för DIG när DU vill ha sex - men jag talar om för dig att i din ålder KAN MAN HA SEX OM MAN VILL = inte ett barn! Du tolkar allt dels bokstavligt, och dels som om att det bara handlar om dig. Och anledningen till att jag INTE pekade ut dig, är att jag INTE "bara hackar på dig" hela tiden. FÖR SISTA GÅNGEN: DET HANDLAR OM ALLA, PRECIS ALLA, THINSPOBLOGGARE SOM GÖR ANOREXIA TILL NÅGOT POSITIVT!!!!!!!! När ska detta nå fram till dig?
Herreguuuuud, din blogg heter ANA DEAR!!!! Men DU är inte huvudpersonen. Jag riktade och riktar mig till ALLA som får anorexia att framstå som det minsta positivt. ALLA!!!!!! Sedan att det bara är du som törs kommentera, trots en biljard besök från diverse andra thinspobloggar, är en annan sak.

http://xecute.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards