xecute

Alla inlägg den 15 augusti 2010

Av Xecute - 15 augusti 2010 09:46

Idag hittade jag en blogg via rampljuset; Nykter, skriven av en clean heroinist. Länkar till den, eftersom det är så viktigt att visa upp baksidan av missbruk! Varje gång jag läser bloggar som handlar om missbruk av olika slag, kliar det i fingrarna av att själv skriva om samma ämne.


Jag har visserligen skrivit om alkoholism och andra slags missbruk, men mer allmänt. Ett inlägg handlade om hur mycket jag avskyr alkoholister. En del kommentarer till det inlägget utgick från att jag inte har en aning om hur det är att vara alkoholist eller leva med alkoholister. Flera tyckte att jag var direkt känslokall och dessutom dum i huvudet. Då kliade det också i fingrarna...


Problemet är förstås att det här inte är en anonym blogg. Jag skäms inte för vad jag har varit med om, men andra inblandade kanske gör det. Skäms, eller vill bara inte att det ska komma fram.

Några av dem bryr jag mig om vad det tycker. Andra inte...


Jag tycker att det är viktigt att visa alla baksidor med missbruk, så fort det finns en chans. Det blir vanligare och vanligare med drog- och alkoholmissbruk bland unga - de ser bara "det roliga" och inte de djävulskt farliga baksidorna. De ser bara nuet och inte vad detta "nu" leder till om flera år. "Vem bryr sig om framtiden" och "det händer inte mig"...


Något annat som gör att det känns extra viktigt att ta bladet från munnen/tangenterna är att min äldsta sons farmor dog igår.

Så jag har bestämt mig. Det känns viktigare att skriva om det, än att upprätthålla en "perfekt" fasad inför vänner och bekanta.

Det som inte dödar, det härdar, och förtjänar att skrivas om även på min offentliga blogg...     







Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards