xecute

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2010

Hellre ärlig än perfekt

Av Xecute - 15 augusti 2010 09:46

Idag hittade jag en blogg via rampljuset; Nykter, skriven av en clean heroinist. Länkar till den, eftersom det är så viktigt att visa upp baksidan av missbruk! Varje gång jag läser bloggar som handlar om missbruk av olika slag, kliar det i fingrarna av att själv skriva om samma ämne.


Jag har visserligen skrivit om alkoholism och andra slags missbruk, men mer allmänt. Ett inlägg handlade om hur mycket jag avskyr alkoholister. En del kommentarer till det inlägget utgick från att jag inte har en aning om hur det är att vara alkoholist eller leva med alkoholister. Flera tyckte att jag var direkt känslokall och dessutom dum i huvudet. Då kliade det också i fingrarna...


Problemet är förstås att det här inte är en anonym blogg. Jag skäms inte för vad jag har varit med om, men andra inblandade kanske gör det. Skäms, eller vill bara inte att det ska komma fram.

Några av dem bryr jag mig om vad det tycker. Andra inte...


Jag tycker att det är viktigt att visa alla baksidor med missbruk, så fort det finns en chans. Det blir vanligare och vanligare med drog- och alkoholmissbruk bland unga - de ser bara "det roliga" och inte de djävulskt farliga baksidorna. De ser bara nuet och inte vad detta "nu" leder till om flera år. "Vem bryr sig om framtiden" och "det händer inte mig"...


Något annat som gör att det känns extra viktigt att ta bladet från munnen/tangenterna är att min äldsta sons farmor dog igår.

Så jag har bestämt mig. Det känns viktigare att skriva om det, än att upprätthålla en "perfekt" fasad inför vänner och bekanta.

Det som inte dödar, det härdar, och förtjänar att skrivas om även på min offentliga blogg...     







 
 
Budda

Budda

15 augusti 2010 14:14

Du får skriva och tycka vad du vill.
Jag skulle inte säga ´jag hatar alkoholister´ eller vad det må vara men jag tycker inte om vad alkohol kan ställa till med för människor och jag dricker inte själv. Bara ett exempel.

Snygg header och färger du valt till bloggen.

http://www.budda.bloggplatsen.se

Xecute

15 augusti 2010 16:29

När jag skriver använder jag medvetet ett starkt språk. Men självklart är det inte så enkelt att jag bara hatar dem, svart eller vitt.
Och tack - jag som precis skulle ändra layoten... hmm... :-)

 
BexD

BexD

15 augusti 2010 15:37

Annars kan du ju låsa inläggen om det och bara säga lösenordet till vissa läsare? :)

http://baralillabex.bloggplatsen.se

Xecute

15 augusti 2010 16:25

BexD: Visst kan jag göra så, men grejen är att det är tvärtom; det är isf bara några få som inte skulle läsa dem, och alla andra ha tillgång till dem. Dessutom har jag skrivit om det redan, på en annan blogg jag har som är "anonym". :-)

 
filozophie

filozophie

16 augusti 2010 10:25

Vi lever i ett fritt samhälle. Det står dig fritt att ha dina åsikter och ventilera dem bäst du vill. Ingen annan kan kommentera detta negativt om man är för yttrandefriheten. Personligen tycker jag att din blogg är en frisk fläkt i ett hav av tillknäppthet, stelbenthet och dumhet.
En bekant till mig, som själv suttit där, sade så vist en gång: "Det börjar alltid så oskyldigt. Man röker på då och då, men innan du vet ordet av sitter du där med sprutan i armen".
Stå på dig Xecute, annars gör någon annan det:)
Kram/FiloZophie

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

 
sus

sus

17 augusti 2010 20:04

Jag har texten kung alkohol på min blogg ,har du läst den "kungen" nån gång ??? Den är bara så klockren, vad gäller alkohol.

http://dusisus

Xecute

17 augusti 2010 20:21

nope, måste jag göra nu! :-)
.... fast jag hittar inte din sida... :-(

 
Ingen bild

Fakta

6 september 2010 08:31

Då jag är lite medveten om vad som har hänt i ditt liv tror jag att det enbart är bra att skriva som du gör. På flera sätt. Dels för att du troligen skriver av dig lite känslor istället för att bearbeta dem på något mer destruktivt sätt men också för att undervisa oss unga och oförstörda som varken rört cigaretter eller crack...

Xecute

6 september 2010 12:04

Visa ord från en vis Fakta. Fast det där sista... hmm.... :-)))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards