xecute

Alla inlägg den 14 februari 2010

Av Xecute - 14 februari 2010 17:28

Fyra barn tar mycket tid.
Väldigt, väldigt mycket tid!
De genererar en hel mängd extrauppgifter.
De spiller, kladdar, slår sig.
De klättrar, välter, drar fram grejer.
De använder sängkläder till kojor,
tar med leksaker till alla hörn av huset.
Leksaker i skor, i skåp, i lådor.
Mängden disk efter en måltid för fem eller fler ger rena diskberget. Flera gånger om dagen.
En tom tvättkorg blir full på bara en dag.
Barnen behöver vara ute - varje dag. Minst en timme.
Det måste handlas. Lagas mat.
Gå till dagis. Gå tillbaka.
Byta blöjor.
Duscha och bada barn.
Lägga barn - fyra stycken.


•*¨*•. ¸.•*¨*•¸•*¨*•.¸.•*¨*•

Men jag har tid till mig.
Jag prioriterar.
Disken är inte nummer ett.
Det är barnen och jag.
Här är det rent, men nästan alltid stökigt!
Jag har nämligen så mycket intressant och roligt att ägna mig åt, när inte barnen behöver mig eller jag behöver dem.

Jag plockar undan när jag orkar, hinner och har lust.
Jag städar inte om jag absolut inte vill.
Jag är en glad mamma.
Jag har tid till barnen och till mig.
Jag prioriterar.

•*¨*•.¸.•*¨*•¸•*¨*•.¸.•*¨*•

Om bara några år är min minsta dotter så gammal att hon inte längre spiller, kladdar och kraschar saker.
Om bara några år kommer det se snyggt ut längre än två minuter efter att jag städat färdigt.
Om bara några år kommer vårt hem inte vara ett kaos längre.

Då tror jag faktiskt att jag kommer att sakna mina SMÅ barn.
Inte minnas hur stökigt det alltid var.
Och jag vet att mina barn inte kommer att minnas mig som mamman som alltid städade och aldrig hade tid.


•*¨*•.¸.•*¨*•¸•*¨*•.¸.•*¨*•

Prioritera dig själv först - annars kommer allt annat i livet förr eller senare misslyckas.

"Jag har inte tid" - det är en mycket dålig ursäkt.
Ingen människa har mer eller mindre tid. Alla lever vi i 24-timmarsdygn.

Prioritera!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards