xecute

Direktlänk till inlägg 14 februari 2010

Prioritera!

Av Xecute - 14 februari 2010 17:28

Fyra barn tar mycket tid.
Väldigt, väldigt mycket tid!
De genererar en hel mängd extrauppgifter.
De spiller, kladdar, slår sig.
De klättrar, välter, drar fram grejer.
De använder sängkläder till kojor,
tar med leksaker till alla hörn av huset.
Leksaker i skor, i skåp, i lådor.
Mängden disk efter en måltid för fem eller fler ger rena diskberget. Flera gånger om dagen.
En tom tvättkorg blir full på bara en dag.
Barnen behöver vara ute - varje dag. Minst en timme.
Det måste handlas. Lagas mat.
Gå till dagis. Gå tillbaka.
Byta blöjor.
Duscha och bada barn.
Lägga barn - fyra stycken.


•*¨*•. ¸.•*¨*•¸•*¨*•.¸.•*¨*•

Men jag har tid till mig.
Jag prioriterar.
Disken är inte nummer ett.
Det är barnen och jag.
Här är det rent, men nästan alltid stökigt!
Jag har nämligen så mycket intressant och roligt att ägna mig åt, när inte barnen behöver mig eller jag behöver dem.

Jag plockar undan när jag orkar, hinner och har lust.
Jag städar inte om jag absolut inte vill.
Jag är en glad mamma.
Jag har tid till barnen och till mig.
Jag prioriterar.

•*¨*•.¸.•*¨*•¸•*¨*•.¸.•*¨*•

Om bara några år är min minsta dotter så gammal att hon inte längre spiller, kladdar och kraschar saker.
Om bara några år kommer det se snyggt ut längre än två minuter efter att jag städat färdigt.
Om bara några år kommer vårt hem inte vara ett kaos längre.

Då tror jag faktiskt att jag kommer att sakna mina SMÅ barn.
Inte minnas hur stökigt det alltid var.
Och jag vet att mina barn inte kommer att minnas mig som mamman som alltid städade och aldrig hade tid.


•*¨*•.¸.•*¨*•¸•*¨*•.¸.•*¨*•

Prioritera dig själv först - annars kommer allt annat i livet förr eller senare misslyckas.

"Jag har inte tid" - det är en mycket dålig ursäkt.
Ingen människa har mer eller mindre tid. Alla lever vi i 24-timmarsdygn.

Prioritera!

 
 
Bea

Bea

15 februari 2010 18:21

Du är så klok!
Själv är jag ju en sån som (oftast) plockar och städar och diskar och fixar mest hela tiden. Och varför vet jag inte! Kanske för att jag itne kan koppla av när det är rörigt - även om jag försöker. OCh varför jag inte kan det vet jag heller inte. För det är ju löjligt!! Så länge det är rent.

Men i lördags, efter en sen sen kväll med trevliga flickor och singstar var min lördag minst sagt seg. Då köpte vi färdig mat, lördagsgodis och hyrde film. Det fanns inga måsten. En hel dag med bara playstation med äldste, bus och gos med båda och film med minste så var alla tre rusiga av lycka på kvällen.
Jag sa till resten av familjen som jag träffade på söndagen att det är SÅ jag ska göra i fortsättningen. I alla fall på helgen. Städa kan jag göra på måndag när killarna är på dagis. Men låta helgen vara mysig för oss alla. Killarna somnade lyckliga och jag slocknade tillfreds och med kroppen full av kärlek.
Ska lägga till "att bli som Åsa" på min att-göra-lista.
DU ÄR SÅ BRA!!!

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Åsa

16 februari 2010 07:58

Det ÄR svårt att slappna av i massa stök. Tro mig, jag har tränat länge... :-)))

Tack för dina värmande ord! Det är nästan så jag rodnar, fastän jag bestämt mig för att strunta i Jante. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards