xecute

Alla inlägg den 25 november 2011

Av Xecute - 25 november 2011 09:33

Byfånar brukar kunna urskiljas ur mängden på cirka två sekunder. De brukar både synas, höras och luktas på lång väg.

Det samhälle vi flyttade ifrån i år var begåvat med inte mindre än två av den sorten. Den ena stank så det knappt gick att stå i samma kö i affären, hur långt ifrån man än befann sig. Den andra cyklade omkring med gul keps och pratade med allt och alla som andades. Den som luktade värst bodde i ett förfallet (alltså riktigt förfallet, med trasiga fönsterrutor och delvis sviktande tak) hus bredvid skolan. Ett riktigt ödehus, bortsett från att det alltså inte var öde.


Här i det "nya" samhället verkar det inte finnas några! Konstigt! Jag trodde det var närmast olagligt att ett samhälle inte har åtminstone en.

Det finns i alla fall ett gäng udda figurer, men de är väl kamouflerade.

ICA Supermarket öppnar klockan nio varje morgon, och jag brukar ofta åka dit direkt efter att jag lämnat av alla barnen på skolan/dagis. Jag brukar få vänta fem-tio minuter innan de öppnar, för det är ju ingen idé att åka hem emellan. Så jag sitter där i bilen och filosoferar och tittar på andra som också väntar på att affären ska öppna.


I början reagerade jag inte på männen som oftast var där före mig och väntade. Men efter ett tag noterade jag att de inte bara kom väldigt tidigt och väntade, frivilligt, utan ofta inte alls skulle handla i affären. Nej, de går in och sätter sig vid borden som står vid tipset, sitter där och tjålar med varandra. Det är inte ovanligt att jag har glömt att handla något på morgonen så att jag tar en till vända efter hämtningen av barn på skola/dagis - och då brukar de sitta kvar där. Eller utanför.  


Ibland kommer bara en eller två ur gänget och då pratar de med vem som helst som råkar gå förbi. Eller förresten, inte vem som helst. De har aldrig börjat prata med mig, för jag är ju ny och okänd. Men personalen på ICA får prata, och kunder som uppenbart är stammisar och infödingar. Oftast lite äldre.


Jag är sååå nyfiken på det här gänget av män! Jag vill veta allt om dem! Varför de hamnade där på stolarna vid tipset och resten av deras livshistorier. Vad hände? Varför hände det? Och vad ska jag kalla dem? Man måste ju stoppa ner alla människor i fack, och de här personerna platsar inte riktigt i byfånefacket.

Men inte i facket för Svennebananer heller. Ett mysterium! Som i Sysselstad!





Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards