xecute

Direktlänk till inlägg 18 november 2011

Rutiner, rutiner, rutiner...

Av Xecute - 18 november 2011 08:55

Vanligtvis har jag rätt bra rutiner på kvällarna när det är dags att lägga alla de fyra barnen:


Först äter vi kvällsmat tillsammans.

Sedan är det dags att borsta tänderna på G, E och M.

Under tiden duschar N ifall det behövs.

När jag läser saga för G, E och M borstar N tänderna.

När sagan är slut kryper G och M ner i sina sängar i samma rum och vi sätter på godnattmusik-CD.

Sedan går jag med E till hans säng i mitt sovrum (han är en liten kille som har väldigt svårt att släppa taget och släppa in sömnen...) och stoppar om honom.

Sedan går jag upp till N och lägger mig bredvid honom och pratar och använder "jag-är-bra-boken". Efter det får han läsa ett tag. Ibland läser vi saga innan vi börjar prata.

När allt detta är klart, börjar rundgången:

Gå runt till alla barn, ett i taget, och sitta en stund och smeka. Gå till den som ropar. Se till att den som gick på toaletten gick tillbaka till sin säng på en gång efteråt och inte började leka med något eller gick in till ett syskon.

Hämta vatten till den som ropar att den är törstig.

Runt, runt, tills alla till sist har somnat.

M somnar alltid först. Hon älskar sin säng och sin "mammas kudde".

Sedan somnar G. Motvilligt... E är som sagt en pojke som absolut inte vill sova, så det tar sin tid innan han tystnar och somnar in. Sist somnar N, till radiomusik för han har tydligen ärvt sin morfars gener. Morfar sover med radion på hela nätterna.

Ganska ofta har jag själv somnat bredvid någon innan N har somnat. Jag går annars och lägger mig så fort det visar sig att jag inte behöver gå till något barn mer. Så fort jag vet att jag kan lägga mig ner utan att behöva gå upp igen inom tio minuter, så svischar jag till min säng.

Ja, så ser det ut de flesta kvällar.

Men när ett barn har diarré och jag är förkyld med  nässelutslag och inte orkar upprätthålla alla delar av rutinerna en kväll, då blir det kaos på mindre än fem röda....


Så var det i går kväll.

Typiskt nog har pappan varit frånvarande alla kvällar hela veckan på grund av sitt jobb.

Idag är jag en zombie. Det betyder förmodligen att jag inte orkar köra alla delar av godnattrutinerna ikväll heller - men då är det skit samma, för det är LÖRDAG imorgon och DET GÖR INGET om några barn somnade senare, för de måste inte gå upp tidigt! Tjohoo!





 
 
Ingen bild

bakmakerskan

18 november 2011 18:25

Å jösses, det där lät jobbigt -även utan nässelutslagen! Jag brukar sucka tungt över att ha två barn födda tätt, där all nattning och toabesök och ammning alltid tycks krocka. Då känns det bra att läsa om supermorsor som dig som fixar karusellen med fyra, men där orken ibland tryter. Då blir ens egna kaos genast lite löjliga och man får lov att ta sig i kragen och sluta upp och tycka synd om sig själv... ;)

Xecute

19 november 2011 10:20

Jag, supermorsa? Coolt! Måste tillverka en stålmannendräkt! :D Tackar, och lycka till med dina små krockar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards