xecute

Direktlänk till inlägg 8 november 2011

Djurvän - på riktigt

Av Xecute - 8 november 2011 09:30

Fortsätter på temat "djur som dör"...


Man kan skratta åt hemska saker som har hänt för många år sedan. Eller igår. Även döden. Även när små söta djur dör. Ja, man kan skämta om ALLT. Humor kallas det. Det gör livet bra mycket lättare att leva!


Mina föräldrar var mycket engagerade i kampen mot djurförsök. Jag är uppväxt med djur på alla sätt. Våra egna väl omhändertagna, andras som kom hem till oss efter fruktansvärd vanvård och misshandel. Jag minns pudeln som varit instängd så länge att tarmen hängde utanför ändtarmsöppningen. Jag minns katterna och hundarna som med polisens hjälp räddades från en lägenhet då ägarna åkt på semester i över en månad och lagt ut lite tidningspapper på golvet. Ingen kan förstå hur den lägenheten såg ut om man inte var där. Jag är uppväxt med igelkottar och harungar inomhus, som folk räddat och lämnat in hos oss. Med hundar som ägts av knarkare som tyckte det var kul att ge också sina djur lite droger, misshandla dem och så vidare.

Inte bara en gång föreläste jag om plågsamma djurförsök i grundskolan, med hjälp av hemska diabilder på djur som får diverse makeupprodukter insprutade i ögonen... bara ett exempel.Sedan gick jag hem och gosade med min egen kanin. Det är bra att ha kaniner, när små harungar behöver en extra mamma...


Jag är uppväxt på landet, med höns, getter, kossor, hästar, hundar, kaniner, marsvin, fåglar, grisar, ankor, får och änder. På landet. Där det finns mängder av djurplågare i form av bönder, som låter sina kor stå inne två tredjedelar av året. Stilla, på samma plats, utan att kunna klia sig på rumpan. Oftast, i 99% av fallen, också i mängder av sin egen avföring som fastnar på kroppen och ger sår. Ammoniaken i avföringen fräter bort huden. Är det några som är omänskliga mot djur, så är det lantbrukare.

Någon som vet hur det går till när lanbrukare kasterar smågrisar? Jag kan upplysa om att det handlar om grym tortyr. Man tar upp den lilla grisen, håller den i bakfötterna och skär med en kniv bort innehållet i ballarna helt enkelt. Utan bedövning.


Våra djur var alla frigående, ja, så frigående att flera av dem gick in och ut i huset lite som de ville. Det var inget konstigt att hitta en höna som drack vatten i köket ur hundskålen. De hade det rent och fint och fick allt de behöve, framför allt massor av kärlek och omtänksamhet.

Min mamma var jordens största djurvän. Hon LEVDE för djur. Brukade skämta om att det var mycket mer välstädat och skinande i de olika djurstallarna, än inne i vårt hus. Mina föräldrar jobbade inte bara med polisen mot djurplågeri i alla former, utan hade också ett nära samarbete med länsveterinären som blev en av familjens vänner.


Men att älska djur och vårda dem på det bästa sätt man kan, är inte en motsats till att inte kunna se krasst och med humor på att livet faktiskt tar slut.


Jag föraktar alla människor som går på ICA och köper snyggt inplastad köttfärs, men förfasar sig över att grisar och andra djur slaktas för att de ska ätas.

Vill vi människor vara köttätare måste vi slakta djur. Alla köttätande människor borde få en guidad tur på ett slakteri.

När det kommer ett lass med nästan ihjälstressade djur till ett slakteri, känner de lukten av död och skräck. Djur kan lukta känslor, för er som inte visste det.

De släpas in alldeles vansinnigt skräckslagna till sin död, så att vi kan gå och köpa vårt fina, fyrkantiga och inplastade köttfärspaket på ICA.


När vi slaktade våra grisar fick de gå som vanligt, lösa på gården, medan en jaktlicensierad jägare gömde sig någonstans. Snabbt fick båda varsitt skott i skallen, omedelbar död utan minsta stress och skräck. Är det mindre humant än att släpa stackars djur till slakthus eller till veterinärer?

Samma sak gäller nämligen alla djur. Det är MYCKET mer humant att låta ett djur somna in utan förvarning, i sin naturliga miljö, än att stoppa in det i en bil, och så in till en veterinär där det fullkomligen stinker av rädsla från andra djur. Hålla fast djuret medan det kommer ett stick som gör ont? NEJ. Jag tycker INTE det är humant alls!


Jag kan berätta om, och skämta om, våra djur och hur det gick till när de gick vidare till djurhimlen... därför att jag är djurvän - på riktigt.



 
 
Monica

Monica

8 november 2011 18:31

Jättebra inlägg. Ursh, men vill verkligen inte veta hur det ser ut på ett slakteri. Sedan ska det ju också vara dåligt för miljön med köttätandet, just av miljöskäl så är det ju lite "inne" just nu att ha en eller två vegetariska dagar i veckan.

Har alltid tyckt att det är lite konstigt att många djurvänner är emot jakt, för vilka djur har fått leva ett naturligt liv och för det mesta fått ett lugnt och plötsligt slut? Jo viltet.

Håller med om att lantbrukare många gånger inte är några djurvänner. Man tycker ju att människor som dag ut och dag in arbetar med sina kor och grisas borde komma att hålla av dem och inte vilja att de ska lida i onödan. Men tydligen inte. Sedan gillar jag inte deras sätt att lite då och då skjuta av kattbestånden som brukar dyka upp och växa sig starka runt deras ladugårdar, det är tydligen vanligt förekommande har jag förstått och säger ju mycket om deras mentalitet när det gäller djur.

http://katt-drottningen.bloggplatsen.se

Xecute

9 november 2011 09:47

Va! Skjuter bönder katter?!?!? Nej nu.....!!!!
Förstår inte heller "djurvänner" som är emot jakt, eller "djurvänner" som släpper ut minkar... eller förstör lokaler osv. Helt fel vägar att gå. Suck.

 
filoZophie

filoZophie

9 november 2011 09:13

Själv har jag inga romantiska föreställningar alls om djur och djurslakt. Jag köper ägg, färs, kotlett och filé av lokalt bondeslakteri. Mycket dyrare javisst, men mycket godare och humanare. Alla kan inte göra allt men alla kan göra lite :)
Puss

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

Xecute

9 november 2011 09:46

Tänk om fler kunde tänka sig att lägga lite mer pengar på mat som är bra för både miljön och djuren och istället spara in på andra saker (godis, bio, alkohol t ex), tänk så bra det vore. Heja dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards