xecute

Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

Homo vs hetero

Av Xecute - 14 januari 2012 10:08

I sex år bodde vi i ett totalt homogent samhälle. Jag tycker det är hemskt!

Förmodligen är jag en av få som är ett fan av det heterogena samhället. Förmodligen är en av anledningarna till att det är populärt att flytta till detta samhälle just att det är totalt homogent.





Alla är vita. Alla är medelklass. Alla är (offentligt i alla fall) heterosexuella. Alla har trädgård. Alla grillar på sommaren. Alla pojkar spelar fotboll på rasterna. Alla män tar en öl vid grillen, alla kvinnor fixar salladen med ett glas vitt vin i köket. Alla fredagsmyser med tacos. Alla ryser vid tanken på att tvingas bo i Vivalla/Tensta/Rosengård. Eller vilken annan plats som helst, som är heterogen.



Här frodas fördomar och inskränkthet. Här frodas rädslan för att sticka ut, vara annorlunda, få blickarna på sig. Här härskar ordet lagom.




"Lagom är att skaka hand
när man vill knulla.
Lagom är att bita sig i läppen
när man helst vill ge en snyting.
Lagom kryper när tåget kommer.
Lagom marcherar i lotta-kåren
och skjuter fienden med en ärtbössa.
Lagom lyfter på kjolen
för att visa dom nya fina yllebyxorna.
Lagom drar upp väckarklockan
för att få tiden att gå.
Lagom sover med öppna ögon framför televisionen,
som visar en lagom tråkig film
om ett lagom förälskat par
som blir lagom förskräckta
när den lagom arge maken tar dom på bar gärning.
Lagom klipper tånaglarna en gång i veckan
och tvättar sina kalsonger regelbundet
i en förträfflig känsla av lagom samhällsduglighet.
Lagom är att pressa ihop skinkorna
när man vill fjärta.
Lagom är en måttfull skådespelare
som talar om för den lagom intresserade publiken
hur det lagom dramatiska slutet kommer att bli
redan i den lagom intresseväckande början.
Lagom lämnar hastigt en olycksplats
med nedböjt huvud
av rädsla att det som är lagom ska ha förolyckats.
Lagom blandar sig inte i andras affärer -
inte ens om livet står på spel.
Lagom är en barrikad av modeuniformer som väntar på
sina lagom modiga soldater
för att dra ut i ett krig som försvarar det som är lagom.
Lagom rör aldrig vid verkligheten
ty Lagom kläcks bara i föreställningen om den lagom
riktiga livsstilen och bär sin farliga illusion genom
det lagom trygga livet.
Lagom är en klibbig skum sak som sätter sig överallt
där männsikan försöker spränga sina murar
för att träda ut i det goda varma kaos
som öppnar blicken och hjärtat in mot universum.


PS. Ordet "lagom" finns bara på svenska."
/Sun Axelsson


Det finns många åsikter om de negativa effekterna av att växa upp i mångkulturella områden.

Jag tror, med bestämdhet, att det är värre att växa upp i samhällen som detta. Det ger en större rädsla och osäkerhet inför allt som är annorlunda. En större oförståelse, stor risk för inskränkthet, för rasism, för intolerans gentemot andra grupper av människor som inte är vita, heterosexuella medelsvenssons.


Käre Gud! Kan du inte ta och byta ut hälften av detta samhälles invånare mot stora, högljudda familjer från diverse medelhavsländer, blanda i ett gäng muslimer som ser konstiga ut, slänga in minst tio homosexuella par och singlar där åtminstone några är transor också, och gärna några riktiga överklassare, adel kanske, på det? Det skulle bli lite roligare så. Lite mer mänskligt! Amen.



 
 
Bea

Bea

14 januari 2012 17:12

Amen!
Bortsett från "lagom". Jag älskar och anammar "lagom". Om vi hade haft lite mer lagom av allt så hade vi sluppit det homogena. Lagom hetero, lagom homo, lagom gamla. lagom unga, lagom barnfamiljer, lagom partypinglor, lagom svenskt etniskt ursprung och lagom med annat ursprung från andra etniciteter - och lagom blandning av olika delar av världen, lagom med bussåkare, lagom med cyklister, lagom med bilåkare, lagom med hemmakockar, lagom med pizzaätare,lagom av pizzabagare, lagom av industriarbetare, lagom av läkare, lagom av städare, lagom av barnomsorgspersonal, lagom av lärare och lagom av bussförare. Då hade samhället blivit en perfekt mix av människor. Människor med olika intressen och olika behov så att också näringsvekersamheten skulle blomstra - överallt. Det finns INGEN överflödig i ett samhälle (även om jag önskar att poliser, kriminalvårdare, läkare, psykiater, advokater och andra som tar hand om dem som hamnat snett eller råkat illa ut inte behövdes..). I mitt landet lagom behövs vi allihop.

http://aretsmama.bloggplatsen.se

Xecute

15 januari 2012 14:10

Du har helt rätt. Jag omvärderar genast ordet "lagom"! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards