xecute

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2011

Det var en gång en häst...

Av Xecute - 20 oktober 2011 11:57

...som hette Grend.

Cool kille! Grend jobbade i skogen, med att dra hem timmer. En dag, förmodligen vacker, dog Grends husse. Mitt ute i skogen. Död. Jättedöd. Grend fattade genast läget och gick hela vägen hem till frugan, som förstås också genast förstod att något var fel, när Grend dök upp bara sådär.


  



Frugan hade ingen större användning av Grend när det inte fanns någon man som ville köra hem timmer mer, så Grend fick bli ridskolehäst i Falun-trakten (Sveden). Denna ridskola ordnade ridläger på somrarna. När mamma och pappa kom och hälsade på mig på ridlägret blev de kära i Grend vid första ögonkastet.


Grend fick alltså nya ägare. Han stortrivdes på baksidan av trädgården, lärde sig snabbt att om han bankade med hoven i väggen vid köksfönstret, öppnade sig fönstret och han fick något gott.


  



Grend var en stor kille. Nordsvensk. Jag var inte så stor, så när jag var ute och red var det inte alltid jag som bestämde vart vi skulle. Rätt som det var kunde han få syn på till exempel en höhässja långt ute på en äng. Då gick han dit. Hur mycket jag än slet och drog för att styra tillbaka till vägen. Jag var inte så stark i elvaårsåldern.


Han var även en hopphäst av rang! Med eller utan hinder. Ett par stolpar på var sida men inga bommar emellan - Grend hoppade ändå, för säkerhets skull, liksom.


Många sommardagar tillbringade jag på hans rygg i hagen. Låg över ryggen med huvudet på hans rumpa och tittade upp på himlen, medan han lugnt mumsade gräs och flyttade sig lite då och då. Varm hästrygg, surr av flugor, doft av sommar. Idyll!


  



Långa barbackaturer i skogen tidiga sommarmorgnar, men en gång pratade vi med Perssons-Erik så länge att mamma blev orolig och kom och letade efter oss.

Perssons-Erik är en helt annan historia. En gammal man med långt vitt skägg, som bodde i en jordkällare i skogen. Jordkällaren var det enda som fanns kvar efter hans föräldrahus, som brunnit ner för länge sedan. Själv brann han för att hjälpa indianerna i Argentina.


Det var historien om Grend, vår första och mest personliga häst!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards