xecute

Alla inlägg den 16 oktober 2011

Av Xecute - 16 oktober 2011 22:21

När ska muslimska kvinnor få sluta med att gömma sig?

Nej, jag är inte vare sig rasist eller muslimhatare. Det jag avskyr är kvinnoförtryck i alla former!


Citat från programmet "Huvudduksexperimentet", SVT2, 100509: "För att testa hur omvärlden reagerar ska muslimska Samilla Qureshi vägleda tre icke-muslimska danska kvinnor i att bära huvudduk...//..- Jag vill gärna visa den andra sidan av 'huvudduksflickor', säger hon i programmet. Vi är inte förtryckta, tvärtemot. Man ska faktiskt vara mycket stark för att gå med huvudduk."


  

Jorå, det här är jag. Tyvärr kommer min skönhet inte till sin rätt i den här outfiten...


Det där var inget nytt och fräscht påhitt, precis. Redan 1998 utförde tre danska kvinnliga studenter detta experiment, under en hel vecka. Bemötandet de fick var direkt vidrigt. Även i Sverige har reportrar testat att gå omkring i muslimska outfiter av olika slag, så även jag. Det var en skrämmande upplevelse att drabbas av hur "Svenssons" plötsligt tyckte att de hade rätt att visa ohöljt förakt på alla möjliga sätt. Det finns inget försvar, alla dessa äckliga köksbordsrasister och SD-medlemmar borde lobotomeras!


  

Peppar skrämmer en tant.



Jag lovar dyrt och heligt att fortsätta att verbalslakta rasister i kommande inlägg.

Nu hoppar jag dock över till andra sidan: De muslimska kvinnorna.

Det står ingenstans i Koranen att kvinnor måste bära slöjor, Hidjabs eller burkor. Ingenstans! Nej, den här kvinnofientliga traditionen har helt andra anledningar. Det handlade helt enkelt om att beskydda "sina" kvinnor från att bli våldtagna och bortförda av fiendestammar, så långt tillbaka som på  1100-talet f Kr. Alltså, läste ni ordentligt? 1100-talet f Kr.  Före Koranen.


  

Det som faktiskt finns att läsa i Koranen om kvinnors klädsel, är att muslimska kvinnor bör  ”sänka blicken, vara anständiga, täcka sina bröst och inte framhäva sina behag för främlingar” (sura 24, vers 31), och att "dra sina kappor omkring sig, när de går ut" (sura 33, vers 59).

That´s it.


Så varför, varför väljer muslimska kvinnor att bära slöjor idag?

Väljer de verkligen helt utan yttre påverkan att bära slöja?

Nej, så klart inte!!!!

De har lurats att tro att det är att "visa styrka"! Och att de gör något Allah gillar.

Långnäsa.


Gissa vilka som gärna vill att kvinnor ska skyla sig? De muslimska männen. Sure, det är sant att de flesta muslimska kvinnor är de som bestämmer var skåpen ska stå i hemmet. Men på vilket sätt är det frihet? Wooaaa, du får bestämma över hemmet, lyllos dig! Not. Det är ofattbart faktiskt att kvinnorna själva inte fattar hur lurade de är, av en tradition skapad av män, för män och upprätthållen av män. Det är visserligen riktigt tufft att vistas med slöja bland vidriga svenskar, men att orka ignorera dem är den enda typen av styrka man måste besitta.


  

Det här är jag, i en omänskliga burka. Mycket obehaglig upplevelse.


Det vore himla bra om muslimska kvinnor och män kunde vakna upp och kolla vilket datum det är. 1100 f Kr var ett tag sedan...

Visserligen blir kvinnor fortfarande bortförda och våldtagna. Men... lösningen är inte att alla kvinnor ska gömma sig under slöjor,  utan lösningen är att föräldrar ser till att banka in (verbalt alltså) vett i skallen på sina barn från första början. Både på söner och döttrar.


  

الحجاب  نبذ !

("Kasta slöjan!")


//Åsa - som inte har något emot muslimer i övrigt, eller buddhister, eller afrikanska religioner, eller.. eller... och som framför allt inte är rasist!!!




Av Xecute - 16 oktober 2011 17:38

Hinner/orkar inte längre följa andras bloggar så regelbundet som jag skulle vilja.

Med numera ett trevåningshus att ta hand om, ett jobb och en fritidssysselsättning som är jätterolig, fortfarande fyra barn samt massor av måsten i helt vanlig stil, så är jag glad att jag själv hinner/orka blogga överhuvudtaget. Fast det gör jag egentligen inte heller, jag har redan börjat fuska genom att lägga upp gamla blogginlägg...   


Annat jag inte heller hinner/orkar, är att följa med i nyheterna. Läsa böcker. Raka benen. Göra egen saft och eget äppelmos. Se intressanta TV-program. Se film.


Men hellre för mycket att göra än för lite.





Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards