xecute

Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Sköt dig själv och skit i andra!

Av Xecute - 26 april 2010 12:06

Hur klär alla andra på sina barn idag?

Vad ger man en femåring i present - hur gör andra?

Hur ska ett förhållande vara?

Hur ska man vara som förälder - hur blir man som alla andra föräldrar?

Vad ska jag ha på mig - undrar vad alla andra har på sig?

Tänk om någon tycker att jag gör fel, är konstig, annorlunda!

Alla andras åsikter är ju så mycket mer korrekta och så mycket viktigare än mina egna...

 

Föräldrar är kanske den grupp människor som oftast faller offer för att bli beroende av vad andra tycker. Det är KÄNSLIGT att vara förälder! Man vill att precis alla ska tycka att man själv är en fantastisk sådan, utan fel och brister. Därmed oroar man sig ständigt för hur man uppfattas i sin föräldraroll. Vilket bygger upp en jättelik osäkerhet som gör att man inte törs lita ett dugg på sin egen instinkt, sina egna kunskaper, sina egna erfarenheter.

 

Klassikern skrikande barn i mataffär; den får de flesta föräldrar att svettas bara av tanken på vad de andra kunderna tänker och tycker om deras föräldrafärdigheter. Och hur gör alla andra när det gäller mattider, läggning, amning, datorspel, kvalitetstid, tillsägelser… listan kan göras lång på situationer där föräldrar inte törs lita på sig själva. "Hur gör de andra, alla de som är bättre än mig?"

 

Att bry sig om hur andra gör och vad andra tycker, måste bli väldigt jobbigt i längden, med tanke på hur många människor det finns. Den 1 januari 2010 fanns det ganska precis 7 miljarder människor på jorden, och antalet ökar med cirka 200 individer per minut. Det är svårt att få över sju miljarder människor att gilla dig hela tiden, vad du än gör, hur du än gör det.

 

Åskiten att andras åsikter är viktigare än ens egna blir ett väldigt tungt ok att bära på.

 

Varför inte bara kasta bort det?

Varför inte bara vara dig själv?

 

Tänk efter: Vilken människa beundrar du mest? Jag tror att vem du än svarar, är det en person som INTE bryr sig om vad andra tycker om honom/henne särskilt mycket. Det är, ironiskt nog, så att de personer som verkligen får mycket gillande och massor av respekt, det är de människor som inte är beroende av det. Som inte behöver det, eftersom de är tillräckligt säkra i sig själva.

  

Stå för din egen smak! Stå för dina åskiter och dina handlingar!

Strunta fullständigt i vad andra tycker när spädbarnet skriker på restaurangen, strunta i vad alla andra packar i väskan till skolan, sätter på sina barn när det är si och så många grader ute, var likgiltig inför eventuella åsikter när sjuåringen är näsvis och tjatig och du ryter till mitt på stan!

Klä på dig vad du vill oavsett vilket mode som råder, och lita på dig själv när du ska köpa kläder eller andra grejer.

 

Sköt helt enkelt dig själv och SKIT i andra!

 

 

 

 

 
 
Amanda - Mamma till Vincent och bebis i magen

Amanda - Mamma till Vincent och bebis i magen

26 april 2010 12:50

Jag ska verkligen tacka tjejen som tipsade om dig! Har ej hunnit läsa så mkt här ännu men villförst lämna ett avtryck och säga att det lilla jag läst hittills får mig att vilja läsa mer. Jätteintressant! Och ärligt! Precis somjag vill ha det! =)

Nu ska jag fortsätta att läsa!

http://ladysylvia.blogg.se

 
Faktamannen

Faktamannen

26 april 2010 13:43

Ålla! Kul med en till arg blogg. Har läst några inlägg och gillar det jag ser. Jag spyr på alla prusseluskanmorsor som vill framhäva sina barn som bäst genom att köpa dyra kläder och göra dem vackra? Jag blev farsa förhållandevis tidigt och passar knappast in i dussinmänniskornas norm på en normal förälder. Jag klär mig som jag själv tycker är snyggt och har mycket tatueringar, vilket gör att föräldrarmöten blir intressanta, haha...! Det viktiga för mig är att mitt barn får en trygg uppväxt och jag försöker att inte forma honom med mina åsikter. Jag jobbar mycket med självkänslan och jag säger inte att JAG gör rätt (jo det gör jag nog, haha..)men jag märker att min son blir en starkare individ för varje dag som går. Håller fullständigt med dig i detta inlägg att människor i allmänhet inte vågar stå för sina åsikter. Nu kanske du anser att jag säger emot mig själv då jag själv är väldigt anonym på min blogg? Detta har sina orsaker och jag är anonym då jag för några år sedan var ett känt ansikte i Sverige och är väl det fortfarande, men inte i samma utsträckning. Jag är främst anonym för min familjs skull, men de som känner mig väl märker på min bitvis aggressiva ton vem som döljer sig bakom "keffyn".... Det jag vill få fram är att människor ofta(st) har åsikter om mig utan att ge mig chansen att öppna käften. Jag säger inte att jag inte har åsikter om saker jag anser konstiga, och jag har även mycket fördomar, men jag kan ärligt säga att jag reagerar med att konfrontera personen i fråga på en gång, för att inte bygga upp något onödigt agg på ett missförstånd. Detta gör jag faktiskt utan min "keffy"....

Ha det fint.

http://faktamannen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

zaaarahh.bloggplatsen.se

26 april 2010 16:23

Gud, sicken fin blogg du har : ) , blev jätteglad när jag såg den.
Checka gärna in min också och lämna gärna en kommentar.

 
riesling

riesling

26 april 2010 16:35

Ojojoj, jag är helt såld på din blogg - så enormt uppfriskande! Me like!

http://riesling.bloggplatsen.se

 
Alexandra

Alexandra

26 april 2010 16:36

Sjukt sant! Bra skrivet :)

http://www.lafemmes.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Xecute

26 april 2010 17:24

Tack tiller allihop, jag blir jätteglad! Snart blir jag nog alldeles för högfärdig också... :-)))

 
Bea

Bea

28 april 2010 07:50

Amen!

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
Ewa

Ewa

28 april 2010 15:53

Den där fisken till höger. Det är jag.

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Lyllan

Lyllan

28 april 2010 19:29

Kan inget annat än att hålla med. Även fast jag vet att exakt vart enda ord av det som står skrivet i detta inlägg är sant så har jag så svårt att bara skita i andra.
Jag är så otroligt beroende utav vad andra tycker om mig, kanske beror på konstiga familjeförhållande och mobbning i skolan, att aldrig varit omtyckt?

Önskar verkligen att jag hade förmgan att bara kunna skaka av mig dåliga saker.

http://gasoline.bloggplatsen.se

 
COZ

COZ

30 april 2010 06:07

Den där fiskbilden:
Ett gäng strömmingar är ute och simmar.
En strömming simmar lite bredvid.
De andra strömmingarna säger:
"Varför vill inte du...simma med OSS längre?"
Den ensamma svarar:
"För att ni är så djävla stimmiga!"
(Fan.passar på dina inlägg)
Kul blogg.
coz

http://coz-art.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards