xecute

Alla inlägg den 19 mars 2010

Av Xecute - 19 mars 2010 08:31

Drottningsylt = mumma!

Blått och rött i en härlig blandning. Tänk om det gick att blanda blå och röd politik till ett lika lyckat resultat!

Det kan ju inte bara vara jag som är flerfärgad? Den stora chocken kom inför ett val, då tidningarna var fulla av tester. "Vad ska du rösta på? Testa dig här!"

Bara på skoj testade jag. "Du är folkpartist!"   

Jag testade mig många gånger. Varje gång hamnade jag i mitten. Om jag inte blev folkpartist så blev jag kristdemokrat. Någon gång centerpartist.



Hur hänger det ihop med den ideologi jag tillhör - den röda? Inte alls! Detta fick mig att börja fundera på allvar. Politik är faktiskt inte så enkelt som att man är den ena färgen eller den andra. Jag hade uppenbarligen utvecklats. Varit med om saker som ändrat min inställning i en del frågor. Sett, hört och upplevt mer än jag hade när jag sist funderade allvarligt på vilken politisk sida jag tillhör.


För mig kommer det ändå alltid handla om ideologi, inte sakfrågor. Redan när jag läste politik kände jag en stark dragning till liberalismen. Jag gillar verkligen liberalismen! Samtidigt kan den aldrig ersätta socialdemokratin, eftersom liberalismen saknar känslan för de utsatta. Det finns förstås ett otal varianter på varje ideologi - till exempel kan man vara socialliberal. Det skulle kanske passa mig? Nej, inte riktigt, socialliberaler värnar ändå inte lika mycket om den utsatta människan som de röda.


  

  



Jag får nog befinna mig i ett politiskt ingenmansland ett tag till. Det här är inte lätt att trassla ut! För trots att jag håller med ideologiskt, så stör det mig enormt att det Sverige vi lever i idag är ett resultat av socialdemokratiskt styre under årtionden. Jag gillar inte Sverige som det ser ut idag. Jag gillar inte situationen i skolorna, rasismen, äldrevården, sjukvårdsköerna... Dessa exempel har inte blivit bättre sedan Alliansen tog över, men det var inte ett paradis innan maktskiftet heller. Trots röd makt under många år. Det är ju sossarna som dukat bordet som Alliansen tog över.


Så jag är... ingenting. Det känns konstigt. Jag hoppas jag kommer fram till något snart. Jag vill fortsätta vara socialdemokrat, men jag gillar inte hur de hittills styrt landet. Moderat? Tack, men nej tack. Jag har läst inte mindre än tre böcker om den konservativa ideologin (skrivna av anhängare), och sämre människosyn får man leta länge efter.


Men drottningssylt är i alla fall gott. Till skillnad från en politisk blåröd röra.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards