xecute

Alla inlägg den 3 mars 2010

Av Xecute - 3 mars 2010 09:57

För ett tag sedan dissade jag Rättvik rätt hårt. Så nu tänkte jag vara rättvis och även dissa min egen stad.

Örebro.

 

   

 

Bjutiful! Örebro är en VACKER stad! Som har en svamp. Ett slott. En svart å.

Ett universitet. Ett universitetssjukhus. En stadspark. Ett konserthus. Bland mycket annat.

 

Universitetet. Tack gode Gud för att högskolan fick bli universitet! Så att ännu fler människor flyttar hit/befinner sig här nästan året runt. Människor från andra delar av Sverige, som fungerar som motvikt mot Örebroarnas välkända faiblesse för likriktning. Här ska nämligen alla helst se exakt likadana ut. Man blir lätt lite yr i huvudet när man går över stan. Tycker att man ser samma person hela tiden, klonad i massupplaga.

 

  

Vy över stan från Svampen

 

Dialekten är... illa! ILLA! Tyvärr kan jag inte skriva som det låter. "Men tjeeenareee, hur ääää´räää? Ska vi fiiiiiiiika?". Ju längre söderut i Närke man kommer, desto värre blir det. Eller vänta, fel. Jag menar österut och västerut. Åker man söderut blir det ju faktiskt bara bättre. Men på närkeslätten, bland grisarna och kossorna, där behövs hörselskydd! Till exempel där jag bor. Jag bor nämligen inte längre centralt, utan en bra bit utanför Örebro. Mot Kilsbergen. Mot Karlstad. Mot Oslo. Nästan varje gång jag står i kön på ICA får jag ont i mina känsliga hörselgångar.

"Men tjeeeeenareee! Hur gårä mä kökä? Fåårniiiiiii nån ååårniiiiiiiiiing på´t?"

(Här på "landet" pratar folk nästan uteslutande om sina husrenoverings/inredningsprojekt alternativt samma saker fast  på tomten.)

 

  

Utsikt från USÖ.

 

Örebro artar sig dock. Antalet restauranger, pubar, krogar, växer. Utelivet blomstrar. Tack vare universitetet. Stan växer. Det grejas och fixas och för att snygga till. Ujejuj vad di donar! Dä ä kullerstenar å dä ä dä ena å dä andra, blommer å lila bussar å.. ja, en vet inte vad en ska sääääja, män fiiiint blirä!

 

Ja ujejuj. Jag gillar Örebro. Jag bor ju här, just för att jag gillar stället. Trots att det måste vara Jantes hemstad också. Man ska inte tro att man är nåt utöver det vanliga. Eller överhuvudtaget. Man ska se ut som alla andra, varken mer eller mindre eller olika eller utstickande. Här härskar medelsvensson. Som har som har som lördagsnöje att sminka upp sig och åka till Mariebergs jättestora köpcentrumområde och shoppa.

 

Herregud.

 

  


Men vackert är det! Örebro är ju en handelsstad, inte en industristad som byggdes upp på fem minuter a´la Borlänge. En gammal, gammal stad. Det både syns och känns. Så jag bor kvar, och tar på hörselskydden och skygglapparna när jag ska shoppa.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards