xecute

Direktlänk till inlägg 30 juni 2010

Svärord

Av Xecute - 30 juni 2010 11:41

Jag svär när jag skriver, fastän jag inte svär när jag talar

(inte särskilt ofta i alla fall    )


Det är liksom lite skönt att åtminstone få svära här, där inga av mina eller andras barn är i närheten... fast, egentligen är det ju bara fult och onödigt. Å tredje sidan förstärker det så bra med ett schysst svärord vid vissa tillfällen.

Folk som svär mycket när de talar, låter som om de bor i husvagnsghetto. Så vill jag ju absolut inte låta, så jag låter bli. Men att svära via skrift ger väl samma effekt.


Försöker komma på alternativ. "Rackarns". "Bajs". "Skrutt". "Galaxer i mina braxer". "Din.. dumma, tossiga toker!!"


Hmmm.... Nä. Det får bli text utan vare sig svärord eller ersättningsord. Det lär bli rackarns mesigt, men so be it.


 
 
susanna55

susanna55

1 juli 2010 12:17

Jag svär jättemycket på bloggen, för att poängtera, och för att roa. Man målar med språket. I övrigt hoppas jag, att det märks att mitt språk är hyfsat nyanserat, njuter verkligen av att utnyttja ord, och anser att ett rikt ordförråd är viktigt. Jag svär som fan, när jag är förbannad, haha! Men man kan svära på olika sätt. Det hörs direkt, om en person talar på ett "billigt" sätt, eller om svordomen enbart är ett kraftuttryck som är relevant just då. En del svär i var och varannan mening, för att dom saknar ordförråd, och det är trist.

http://susanna55.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

1 juli 2010 19:21

Exakt, det handlar ju om att måla!! Och du har helt rätt i resten också, det finns verkligen olika sätt att svära på.
Så okej då, för fan. Jag fortsätter väl för i helvete att svära då! ;-))

http://xecute.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards