xecute

Direktlänk till inlägg 18 juli 2015

Vi maler byen röd

Av Xecute - 18 juli 2015 22:08

Så är vi i Danmark igen. Jo, jag skrev nyss att jag inte flänger runt hela sommarlovet med ungarna, men den årliga resan till Köpenhamn räknas inte in i kategorin "flådig semesterresa i stressens tecken". Vi åker hit varje år för att träffa familjemedlemmar som bor alldeles för långt bort. Å andra sidan har vi någonstans att bo när vi är utomlands. Ah maj gaad, vi är faktiskt utomlands ju! Alla fyra barnen tycker fortfarande att Danmarksresan varje år är helt fantastiskt rolig, så fort vi åker hem börjar tjatet om ifall vi verkligen åker nästa år igen och exakt hur många dagar är det kvar mamma tills vi ska åka dit igen?


Det är bra! Det betyder att jag, med förhållandevis små medel, kan göra något roligt med barnen. En vecka smockfull med roligheter. Jag menar, det är en upplevelse bara att åka rulltrappa och tunnelbana, när man är barn som bor längs en grusväg på landet!   

De är lite som spädbarn som skrattar åt att man lipar. Dvs ytterst lättroade och lättimponerade. Det gillar jag. Mina ungar har inte blivit blasé på resor än.



 






Vi öppnade årets omgång med att dra till Dyrehavsbakken. Åtta timmar senare var alla helt hålögda men väldigt nöjda. Nej, det är inte lika stort som Liseberg, men det är mysigt, anrikt - faktiskt världens äldsta nöjesfält! Det finns mer än riklig mängd attraktioner och; man går in gratis! Sug på den!



 



 




 



Barnens morfar bor bara några kilometer från Amager Strandpark. Havet alltså. Med metron, vars station ligger ett stenkast från lägenheten, tar det bara några minuter att ta sig dit. Annat var det när jag var barn. Alla promenader till stranden med packning och pappa. Men det var ju mysigt!  Och på den tiden var det "bara" en kilometerlång strand. Nu har det byggts öar och upplevelser och gud vet allt. Jättefint! Jag passade på att utforska allt nytt under en springtur. Wow. Det kändes som att springa längs en strandpromenad i Spanien!








      



  






  







  




 


Idag hittade vi en fantastisk, nybyggd simhall; Valby Vandkulturhus. Ett paradis för barn i modern stil. Inträde: 20 dkr för vuxna, 10 dkr för barn! Bara några stationer bort från Hovedbanen. Köpenhamn är inte en stad där man behöver välja att ha tråkigt eller göra av med en förmögenhet...


  




 




 



 



  

Heja Köpenhamn. Barnen tycker att vi ska flytta hit. Nja. Med tanke på att jag flyttade härifrån när jag fick barn, just för att en storstad kändes som ett mindre bra ställe för barn att växa upp på, så... nej. Men det är rigtigt hyggeligt. Ja, vi hygger os helt vildt!  Imorgon fortsätter vi "male byen röd" - dvs göra stan osäker!


 
 
Zeunertz

Zeunertz

20 juli 2015 07:54

Gah, nu blev det press här oavsett om du inte räknar Danmark som en semestertripp eller ej. Kan jag och sonen hänga på nästa år? :)

/M

http://zeunertz.bloggplatsen.se

Xecute

20 juli 2015 10:36

Selvfölgelig! Da har I et år at traene på "rödgröd med flöde" :D

 
Zeunertz

Zeunertz

20 juli 2015 12:54

Ok, det här språkmässiga kan såklart bli ett problem, såvida inte meningarna innehåller ord som pölse och Tuborg. :)

/M

http://zeunertz.bloggplatsen.se

Xecute

20 juli 2015 22:09

Det gör de. Meningarna alltså.
:D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards