xecute

Direktlänk till inlägg 5 maj 2010

Mera FAQ

Av Xecute - 5 maj 2010 21:26

Under veckan som gått har min inbox svämmat över av viktiga frågor från mina Kära Läsare. Jag tar nu tillfället i akt att tillfredsställa framför allt Faktamannen. Som vanligt finns så lite tid och så många funderingar! Men Xecute vilar aldrig, sluta inte hoppas, snart kommer just Din fråga fram och får sitt efterlängtade svar!


"Hej Xecute! Jag undrar, var din slöjdlärare snäll? Mvh Faktamannen"

Hej Kära Faktamannen! Svaret är självklart nej, eftersom alla slöjdlärare är onda. En av kriterierna för att komma in på slöjdlärarprogrammet är ett läkarintyg som visar att personen är psykopat.



"Hej Xecute! Jag har länge funderat på vilken just Din favoritfärg är" Mvh Faktamannen."

Hej igen, Kära Faktamannen! Det där var en riktigt svår fråga, må jag säga! Jag vill börja med att ställa en motfråga; vad ÄR färg egentligen?  Färg existerar ju egentligen bara i människans (eller andra levande varelsers) hjärna! Färg och ljus är vår upplevelse av strålning som når ögats näthinna. Baktill i näthinnan sitter känselkroppar, sk stavar och tappar. Stavarna som kräver ringa mängd ljus gör att vi ser i mörker och uppfattar ljuset som grått eller vitt.

Tapparna kräver mer ljus och med dessa uppfattar vi färg. För att kunna uppfatta en färg krävs tre fotokemiska processer i tapparna. Det ögat ser är antingen en ren färg eller en kombination av två eller tre färger som uppfattas som en färg genom att hjärnan kombinerar ihop sk färgstimuli. Man mäter i princip tre färger – blått, grönt och rött. Det som människan uppfattar som färgintryck är elektromagnetisk strålning inom området 400-700 nM, nanometer. 400 nM motsvarar blåviolett och 700 nM blir rött. (1 nM = 10-9M.) Därför tycker jag att det känns omöjligt att bestämma mig för en favoritfärg, när det inte finns några färger egentligen. Men okej då, jag säger väl grön. Limegrön. Och turkos.

 


"Hej Xecute! Vilken ÄR den äckligaste maträtten i Världen (rent faktamässigt)? Mvh Faktamannen"

Hej Faktamannen, jag är så glad att få tillfredsställa din kunskapstörst! Den äckligaste maträtten i världen finns beskriven i litteraturen och är vetenskapligt säkerställd - det är nyponsoppa.


Oj, nu rasslade det till i inboxen igen! Ja men se där, ännu fler nyfikna frågor från Er, kära läsare! Jag återkommer med svaren på alla era funderingar inom kort!


Och som vanligt; pussizar, kramizar och snuttizar till Er allihop!

 
 
Enander

Enander

5 maj 2010 22:54

Jag har startat en fototävling på min blogg, kika gärna in och var med :)

http://juliaenander.bloggplatsen.se

 
Faktamannen

Faktamannen

5 maj 2010 23:28

Hej!

Tack så otroligt mycket för dina ingående svar på dessa viktiga frågor! Hade mina aningar på första och sista frågan och fick härmed mina teorier bekräftade. Finns det någon Svensk skola där psykopatläraren i träslöjd inte kallas för Trä-Hitler? Detta har pågått sedan Gustav Vasa styrde landet och är idag en titel, läste jag i Wikipedia?

Att nyponsoppa var svaret på sista frågan hade jag också mina aningar om, men kunde dessvärre inte hitta studier eller vetenskapliga artiklar inom ämnet där detta kunde fastslås som en evidens. Tur att du besitter sådan kunskap men det vore bra om du censurerade mitt dopnamn, då det klingar illa att Faktamannen letar efter svaren på dessa svåra frågor här i din blogg!? Hur kan du veta att mitt förnamn är Kära förresten, då jag inte kan dra mig till minnes att jag nämnt det? Nu blir jag lite rädd!? Är du från SÄPO eller ZOG!?

Sådär nu har jag vart och tagit min Leponex och kan fortsätta. På min fråga angående din favoritfärg förstår jag att du såg min ironi med att ställa denna enkla fråga. Det vet väl vilken treåring som helst att färg är en subjektiv upplevelse, som uppstår genom att ögats ljusreceptorer stimuleras av ljus i det elektromagnetiska spektrumets olika våglängder vårt öga kan uppfatta (380-780 Nm). Skulle bara kolla om du var med vilket du var..... delvis!? Jag är MYCKET besviken att du efter ditt vetenskapliga utlägg om färger och dess existens benämner dina favoritfärger "turkos" och "limegrön"? Dessa sk "färger" är verkligen två påhittade låtsasfärger framtagna och döpta av Ibizas bofasta invånare!? Här kan vi börja diskutera olika färgers existens! "Turkos" är verkligen ett hån mot primärfärgen cyan i den subtraktiva färgskalan CMYK (bildas av blå och grön i den additiva färgskalan RGB). "Limegrön" som inte ens finns på Lekis vill jag inte kommentera alls!?

ÅÅÅkej.... Nuuu fattar jag (Leponexen börjar kicka in)! DU är ironisk mot MIG, haaahaaaa....! Vilken fint! Jag gick pååå´t! Jag äääälskar dig!!!! Älskar duu meeej?? Oj, nu ser jag färger som inte ens finns!? Måste nog gå och bolla med min favoritapelsin och slå mitt personbästa på 84! Allt snack om färger framkallade visst en LSD flash.....? Kul blogg!

http://faktamannen.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

6 maj 2010 09:05

Men....jag gillar ju nyponsoppa? Är det fel på mig då? Guuuuuuuuuud asså! Måste samla mina bästizar nu bara och kolla av läget. Pinsamt liksom.
Tack för att du finns Xecute. En mall att leva efter liksom. Puzziz

http://aretsmama.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards