xecute

Direktlänk till inlägg 21 juli 2015

"Motivation"...

Av Xecute - 21 juli 2015 17:33

Efter att jag upptäckt att det inte är pk att offentligt vara intresserad av kost och träning (på sociala medier), letade jag upp ett gäng grupper med likasinnade. Nöjd med att ha hittat ställen att få skriva om sådant jag tycker är både viktigt och intressant. Och där det är okej att berätta att jag sprang ("idag igen") - och både hur fort och hur länge.

Såg också fram emot att ta del av andras inlägg. Få inspiration, pepp, information, nya idéer.

Jodå, visst finns det input att få. Absolut. Men det jag inte räknat med var vad jag måste stå ut med för att få ut det jag vill.

Nämligen bekräftelsehororna.

De som inte i första hand är där och skriver inlägg för att de är intresserade av träning, utan för att få bekräftelse - helst från det motsatta könet.

Ibland kan man tro att det är någon slags datingsite. Eller modellsida för anknäbbsbrudar (och är det något jag avskyr, så är det überplastiga platinablonda anknäbbsbrudar med fakeboobs och ögonbrynen från helvetet Det är inte det ideal jag vill att mina döttrar ska ha, men de är överallt och bara förökas. Idioti är jävligt smittsamt.... )




Den här fick förstås enbart kommentarer från killar. Syftet uppnått med andra ord. 

Och vad har den med träning och kost att göra?!?



Det är synd. Det "förstör" för de som är seriösa. De som lägger upp bilder på sig själva på ett seriöst sätt. Och ja, det är skillnad. Man märker direkt vad syftet är....

Klart man vill vara snygg på de bilder man lägger upp, som visar hur långt man kommit i sin träning. Men det är en helt annan sak än de här puckonas jakt på likes från det motsatta könet.

Tjejen som stod i väldigt höga klackar och var fullsminkad, på gymet, tog nog priset. Önskar jag hade sparat den bilden.

 

Häromdagen lade en helt vanlig, träningsintresserad tjej upp en lite rolig bild på sin svettiga bakdel. Men ville försäkra sig om att ingen misstog henne för en bekräftelsejunkie.

En kommentar löd som följer:

"Det där var ju nästan 1800tals varning på att visa upp dig sexigt. I den här gruppen kan man stå som man och knäppa kort PRECIS ovanför det väl rakade skrevet och tjejerna blir som galna. Som tjej kan du stå med tuttarna ihoptryckta och svettiga i en sport bh och få samma reaktion från männen. Så det är lugnt, du är långt ifrån att behöva oroa dig. Bra jobbat btw!!"


Dagen efter att jag skrev det här inlägget, var det någon som också reagerat och lagt upp ett inlägg i en av grupperna:

"Har ni nånsin reflekterat över "likes" på olika foton som läggs upp här. Seriöst alltså, en kille som tränat i tre års tid och gått från 150 kg till 80 och har tränat strikt i tre års tid kanske får 30 "likes" som mest.. Så scrollar man ner och ser en röv bild som knappt är tränad, och den sitter på 300 likes. Är det här en sida för att posta upp saker för att överstiga likes ni får på ert instragram konto?! Sen sitter folk och gnäller på att "detta inte är en dejting sida" eller "sluta lägga till mig som vän"... Den här sidan börjar fan spåra ur!"


Kommentarerna till denna status? En del höll med. De flesta (bekräftelsehororna är överlägsna i antal) inte.


 





 



Suck.Jag lär få leva med dessa fåfänga, osäkra bekräftelsejunkies. Inte bara idioti är smittsamt, men även låg självkänsla...  







 
 
Zeunertz

Zeunertz

22 juli 2015 07:46

Det går ju att klura på om det är träningen som vi mår bra av, eller om det är bekräftelsen från andra när vi har tränat som vi mår bra av? För många är det nog det senare. Något som vi till stor del kan "tacka" sociala medier för.

/M

http://Zeunertz.bloggplatsen.se

Xecute

23 juli 2015 17:16

Sociala medier, ja. Don´t get me started.
De är dåliga på så många sätt. Tyvärr, eftersom de också är bra på flera sätt. Men den här gillahysterin och sjuka egofixeringen de har skapat, är farlig och... ja, sjuk.

 
Maria

Maria

23 juli 2015 18:26

Jättebra inlägg och håller verkligen med
i Zeunertz kommentar.
Är något man kan fundera över
& det är också tråkigt att det
går allt längre ner i åldrarna.
Som att 10-12 åringar.
Frågar sig om de duger som de är,
eller om de är fel.
Då blir man riktigt ledsen:(

http://rockmyzan.bloggplatsen.se

Xecute

23 juli 2015 21:11

Precis - t o m barn blir bekräftelsejunkies och utseendefixerade ;-(((

 
Annie

Annie

24 juli 2015 10:56

Bra skrivet! Håller helt med dig och dem andra som kommenterat!
Ibland börja man ju verkligen undra .. :(

Jag gillar instagram men när 85 % av en del människors bilder är rumpor och bara magar/ bilder i underkläder, då tycker jag att det är liite för mycket ..

Sjukt.

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Xecute

24 juli 2015 23:45

Tack!
Ja eller hur. Vad är det för fel på folks (oftast tjejers) självkänsla och självrespekt?!?!?!?

 
Annie

Annie

25 juli 2015 16:50

Ja det kan man verkligen undra. Dem har nog tappat den på vägen?? .. ;)

Ha en fin kväll :)

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards