xecute

Direktlänk till inlägg 11 september 2010

JÄMSTÄLLDHET inkluderar mansfrågor

Av Xecute - 11 september 2010 23:07


Mycket bra blogg, av en man som inte tillhör "kvinnohatande mansgrupper" (eller manshatande feministgrupper...)


Jämställdhet inkluderar mansfrågor


Ur presentationen:

- Den manliga och kvinnliga könsrollen innehåller bägge stora utmaningar och därför bör jämställdhet handla om bägge könens situation.

 

Ur senaste inlägget:

Ytterligare ett område som togs upp var våld i nära relationer, och hur samhällets bild av familjevåld drabbar män i allmänhet och pappor som är mitt i en vårdnadstvist i synnerhet. En publikfråga nämnde att den internationella forskningen kring våld i nära relationer ger en helt annan bild av situationen än medias och politikens bild, men detta möttes först av skepsis av panelen då man inte själv sett forskningen. Denna skepsis mildrades något då jag specifikt kunde rada upp flera exempel på högkvalitativa forskningsrapporter som beställts av norska, engelska och amerikanska regeringen. Förhoppningsvis rörde detta om i grytan lite grann, och till politikernas försvar så var det ingen utom Vänsterpartiet som ville tala om könsmaktsordningen och “mäns våld mot kvinnor”. Det märktes också att några av dem tagit del av Brå:s senaste rapport om våld i nära relationer som åtminstone till viss del lyfter det faktum att våld är något som bägge könen utöver.

 

Well, läs själva. Ni som törs. Ni som inte är Gudrunister som fanatiskt hävdar att alla som kan se mer än en sida av myntet är emot jämställdhet.

Det är dags att det blir lika tillåtet att diskutera vad kvinnor utsätter män för, som det omvända! Att män förtrycker kvinnor gör det inte legalt att blunda för vbad kvinnor utsätter män för.

Det är dags för att JÄMSTÄLLDHET börjar handla om lika rättigheter för BÅDA könen. Inte bara mer rättigheter åt kvinnor och mindre åt männen.




 
 
Bea

Bea

12 september 2010 09:21

Visst är jag feminist! Men framförallt är jag för JÄMSTÄLLDHET! Inom de allra flesta områden är kvinnans förutsättningar sämre (även om de enligt lag och i teorin är desamma) och vi får inte ta del av samma självklarheter som männen har. MEN...Inom flera områden har kvinnan makten; t ex kring vårdnadstvister. Och visst tas mäns våld mot kvinnor mer på allvar än vice versa. Och det är helt absurt! Ett samhälle ska innefatta jämlikhet och jämställdhet - på ALLA områden. Ingen ska gagnas för att den är född till ett visst kön, i ett visst område, fysiska förutsättningar, religionstillhörighet etc etc. Ett samhälle ska vara rättvist. Och i ett samhälle ingår ALLA!!!!! You go girl!

http://aretsmama.bloggplatsen.se

Xecute

12 september 2010 09:42

Du är ju en sund och vettig feminist. Man kan kämpa för det man tycker är viktigt, t ex kvinnors rättigheter i samhället, utan att för den skull förringa och försöka tysta de som kämpar för andra rättigheter, t ex mäns rättigheter i bland annat de situationer du beskriver. YOU go, girl! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards