xecute

Direktlänk till inlägg 11 maj 2010

Det var en gång en get...

Av Xecute - 11 maj 2010 21:02

...som hette Fanny. Prova att säga "Fanny" och bräka samtidigt. F-a-a-a-a-a-nnn-y-y-y. Eller hur!

Som så många andra av de djur jag växte upp med, trodde även Fanny att hon var en hund. Eller till och med människa. Fanny insisterade till exempel på att vara med när vi satt med gäster runt ett bord i trädgården och fikade. Och när Fanny insisterade, sade man inte nej. Hon älskade saft - röd saft, inte gul.


  



Ja ni ser rätt, geten är i köket. Även det som så många andra av våra djur; kycklingar, höns, hästar... men det är andra historier som kommer senare.

Fanny var väldigt, väldigt, väldigt fäst vid min mamma. När Fanny fick för sig att bli skengravid, var det enbart mamma som fick mjölka henne. Om någon av oss andra närmade oss spenarna, vägrade hon släppa mjölken.

En gång blev mamma riktigt sjuk. Låg med feber i sovrummet på övervåningen. Men trots att vi förklarade detta för Fanny, vägrade hon släppa mjölken...

Det var bara att ta geten uppför trappan, in i sovrummet och ställa henne vid sidan av sängen så att mamma kunde böja sig över kanten och mjölka det vid det laget sprängfyllda juvret. Envisa get!   


  



Åka hundsläde bakom get funkar alldeles utmärkt. Förutom en liten detalj; getter är inte lika lydiga som hundar. När en get inte vill gå, så vill hon inte. Vill en get springa hem, så gör hon det. Getter är starka som bara den!

När vi klädde ut oss till påskkäringar och gick runt med våra pannor i byn, tog vi Fanny med oss. Gissa om vi fick godis? Om vi blev fotograferade?

Ibland följde Fanny även med i koppel till affären, och väntade snällt utanför medan man handlade. Men framför allt gjorde hon succé varenda midsommarafton. Tänk er själva vilken dröm för turister, att se ett gäng folkdräktklädda barn med en get i koppel bland falu rödfärg och gärdsgårdar...

Fortfarande kan jag känna smaken av spenvarm getmjölk. Den smakade allra bäst på vintrarna, när hon åt mycket granris. Mums!



 
 
Bea

Bea

11 maj 2010 21:29

Hahahaha! undebart! bäst är dock storyn om hur Fanny stod bredvid din mammas säng och blev mjölkad. Däremot är juverljummen mjölk - oavsett vem eller vad den kommer ifrån - något jag klarar mig utan..

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
Katarina

Katarina

12 maj 2010 11:27

Djur är härliga! Och ena riktiga personligheter.
Det mesta i djurväg jag haft inomhus var en klassisk minigris som blev stor......Skulle prompt ligga bakom husse i soffan. Det var bara det att husse låg då inte kvar så länge. Han for med en duns ner i golvet!

http://endastgossar.bloggagratis.se

 
riesling

riesling

12 maj 2010 12:56

Det var alltså Fanny som myntade uttrycket "envis som en gammal get"?!?

Kul djur!!

http://riesling.bloggplatsen.se

 
Katarina

Katarina

12 maj 2010 16:39

Ber om tillåtelse att länka till dig, då jag ofta finner dina ord roliga att läsa... Det är kul att äntligen hittat några med trevliga sidor att kika på med jämna mellanrum!

http://endastgossar.bloggagratis.se

 
Xecute

Xecute

12 maj 2010 16:48

Åh, självklart, jättekul! Då utgår jag från att jag får göra samma sak :-)

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jessica L

12 maj 2010 20:02

Jag kommer ihåg när shettisen bajsade på det på, knäna med rotborste o såpa, nyskurade hallgolvet också! Då tog Gunilla fram kameran o fotade - bajset! Å när hon en annan gång även då legat på alla fyra o skurat hela köksgolvet, lockade in hönsen med kokt spaghetti! =D

 
Xecute

Xecute

12 maj 2010 21:26

LOL det hade jag helt glömt! men nu minns jag!!! :-)) ojojoj.

http://xecute.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards