xecute

Direktlänk till inlägg 7 maj 2010

Mera offer

Av Xecute - 7 maj 2010 13:07

Fortsätter med offerämnet genom att svara på några kommentarer.


"Du känner väl inte alla människor. Det handlar inte om att vara något "offer". Själklart kan någon göra mig glad, ledsen, arg etc, precis som jag kan göra detsamma mot andra.(Känner någon med en slags sjukdom men som är oerhört positiv egentligen men "sjukdomen" får personen ur balans ibland. Lite ödmjukhet skadar inte här i världen!!!"


Jo, det handlar om att vara ett offer. För om du menar att andra bestämmer över dina känslor, är du ju ett fullkomligt viljelöst offer för dem, som ett skepp utan besättning. "Oj en storm, hoppsan jag välter, för jag kan inte styra mig själv..."

Nej jag känner inte precis alla människor i hela världen, det måste jag erkänna. Men jag har dels själv varit djupt deprimerad och tagit mig ur det genom KBT; alltså att ändra sättet att tänka. Och dels känner jag och har känt många med depression. OBS - depression, INTE psykos eller psykopati. Utöver det kan jag tillägga att det finns en HEL DEL forskning som klart och tydligt bevisar att sockerpiller funkar lika bra eller bättre som diverse mediciner och psykofarmaka. Dvs, man kan tänka sig frisk från fysiska och psykiska sjukdomar när man blir lurad att tro att man får medicin som fungerar. Så kraftfull inverkan har våra tankar.

Jag ville få fram ett budskap i ett inlägg - inte skriva en bok i ämnet. Därför tyckte jag inte det var plats för en massa ödnjukt dravel. Det jag gjorde var att så kort och koncist som möjligt sammanfatta hur det faktiskt fungerar. Men visst, om du tycker att det är skönare och lättare att skylla på andra för hur du mår, så fortsätt för all del med det.



" Intressanta tankar du skriver men tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt. Visst gör vi våra val, men livet är ju aldrig svart eller vitt...du verkar blunda för gråzonerna. Jag håller med dig i det mesta du säger även om resonemanget är lite förenklat.
Men vi är individer och vi styr själva våra liv. Alla har möjligheter i Sverige, men alla vågar inte ta chansen, för det är lättare att skylla på bakgrund, miljö, dålig barndom, orättvisor och andra människors elakhet."


Ja, som sagt så förenklade jag - för att det här ju är en blogg och inte en bok. Det finns massor av gråzoner, men jag hävdar med bestämdhet att i 99% av fallen kan man tänka sig till att ha det bättre. "En mjölkerska kan mjölka kor till Guds ära."  - citat Martin Luther. Just det, och en sopåkare kan välja mellan att hata sitt jobb, eller sätta en ära i att utföra det så bra som möjligt, se sitt eget värde (för hur f*n skulle det bli om ingen jobbade som sopåkare?!?!? snacka om viktigt jobb!!!) och utföra det med så mycket glädje det går. En arbetslös person utan vänner och familj, med barndomen full av hemska trauman, kan fortfarande välja hur han/hon vill ta sig an sitt liv; från det negativa hållet, eller från det positiva. (Bäst jag tillägger här, innan jag får fullt med påhopp från diverse arbetslösa och traumaoffer, att jag har levt långa perioder utan jobb, varit tvingad att leva både med och utan socialbidrag, varit nära att bli hemlös och definitivt känt mig förnedrad på arbetsförmedlingen, för att inte tala om i kontakten med sociala myndigheter... och trauman... jorå, har en bunt såna också i bagaget... )


Sist men inte minst, tack för alla intressanta kommentarer!



 
 
Tiiiildis

Tiiiildis

10 maj 2010 18:41

Cool blogg, kolla gärna min och kommentera. :D

http://www.tilldis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards