xecute

Direktlänk till inlägg 7 maj 2010

Nä, du är faktiskt INTE ett offer!

Av Xecute - 7 maj 2010 09:04

Fortsätter "svara" på en mycket bra "kommentar" som jag fick häromdagen. (Nej, leta inte, den är på begäran inte publicerad.)


Bland annat skrev personen om att sopa bort alla "måsten" i sitt liv. Det är något som jag själv propagerar för så fort jag får tillfälle!

"...men jag är av åsikten att det inte finns NÅGRA "måsten", förutom två! Det ena är det faktum att du MÅSTE dö någon gång, och det andra att Du MÅSTE välja i ditt liv! Min tredje levnadsregel är att jag försöker att inte ångra saker. Jag vill verkligen inte gå och tänka på saker jag gjort som jag vill ha ogjorda, då detta kräver otroligt onödig energi. Jag försöker att leva i nuet totalt och har aldrig mått bättre!"


Även jag gör mitt bästa för att leva efter dessa deviser. Just det att man VÄLJER är ju essensen av livet! Så otroligt många människor fattar inte det!


"Han gör mig så jäkla arg".

"Jag blir så glad när hon säger så."

"När det regnar blir jag alltid deppig".


  

"Åh nej, det regnar! Då måste jag genast bli låg..."



Skulle inte tro det. Så här funkar det ju; "Jag gör mig själv arg på honom".

"Jag gör mig själv glad när hon säger så".

"Jag ser själv till att jag blir deppig när det regnar".


INGEN och INGENTING kan bestämma över någon annans känslor! Eller handlingar. Eller tankar. De hänger ihop i en klar och tydlig följd - först kommer tanken, som föder en känsla, som föder en handling. Så om du bestämmer dig för att tänka negativt, får du negativa känslor och handlar därefter.




  

Tanke - känsla - handling



"Men, det är väl klart att man blir arg och ledsen om någon är dum mot en!"


Nä, det är inte alls så jäkla klart!!! Visst, VILL man vara arg och ledsen, så tillåter man sig att bli det. Men nästan oavsett vad någon annan gör eller säger, kan man skita i att låta det påverka sig. Så någon sa att du är en ful och dum idiot? Jaha, det var ju elakt, men vore det inte jäkligt dumt att låta denna elaka person lyckas med att göra dig sårad och ledsen? Istället för att du konstaterar att det som sägs inte har ett dugg med dig att göra egentligen? Låt inte idioter vinna! Till och med depressioner kan till stor del tänkas bort! Jag säger inte att det är lätt. Tvärtom. Kräver åratal av träning. Jag är långt ifrån färdigtränad själv...


  

Tankar är den bästa medicinen




Sedan finns det förstås många situationer där det är ytterst sunt att bli förbannad. Självklart. Det är en helt annan sak. Då bör man välja att bli arg och inte ta skit. Till exempel när ens partner behandlar en som en hög dynga eller en dörrmatta. Men se till att ilskan leder till något positivt. Använd nödvändig ilska till att se till att inte bli trampad på.

Det är också sunt att tillåta sig att vara negativ, så länge man är medveten om att man väljer det, varför man väljer det och inte låter det ta överhanden.


Alla "blir" sura och deppiga och irriterade ibland. Det viktiga är som sagt att vara medveten om att man gjort det valet. Att man inte är ett offer för de omständigheter man är sur och irriterad på. T ex jag väljer ofta och gärna att lacka ur på curlingföräldrar och rasister och jag väljer att bli pissur när jag är trött och less. Men jag vet alltid att jag väljer det.

Människor som tror att de är offer, är outhärdliga, osexiga, otrevliga och... ja, vidriga.

  



"...Jag har slutat bry mig om småsaker som att bli vräkt eller fattig i Sverige, delvis efter all skit som hänt men också pg a att det just nu är ca 70% av Världens befolkning som ALDRIG kommer få det så bra som jag kan få det som hemlös eller "fattig" i Sverige."

Mycket bra skrivet! Tyvärr verkar det som om att enbart människor som har fått några käftsmällar av livet förstår detta. Är det något jag blir rejält upprörd på, är det bortskämda puckon som tror att livet är slut om de inte kan köpa de senaste dator- och mobilmodellerna.


Det var det... fortsätter senare... :-)



 
 
riesling

riesling

7 maj 2010 10:46

Åh, vilken kick att läsa detta!
Jag har själv tänkt i de banorna och mår därför mycket bättre nu för tiden.

För fyra och ett halvt år sedan så kom jag under julen på min sambo med att ha haft en annan i ett halvår. Det var inte kul och det var början till slutet (såklart ...).
Efter två år med att tycka synd om mig själv så orkade jag inte med mig själv längre. Jag undrade hur livet kunde vara så himla tråkigt och ska det vara så i 40 år till innan det tar slut, liksom??
Jag beslutadé mig för att börja le - även om det var jobbigt och krävde energi - och att försöka sätta mina egna värderingar på mig. Att inte låta mitt ex ha fått sätta sina värderingar på mig eftersom jag är värd mycket bättre än vad han gav mig :-)
Det var skitjobbigt under en lång tid, men sakta och säkert började jag må bättre och gilla mig själv och faktiskt se det goda i livet.
Dessutom kom insikten att jag har val i livet. Att det är jag som väljer hur jag mår!

Jag håller med andra ord med dig helt och hållet. Naturligtvis så kan jag vissa dagar känna att det är för mycket skit så jag låter mig vara sur en dag så jag får det ur systemet, men det är ungefär så länge jag orkar vara sur i sträck. Dessutom vill jag gärna vara ifred när jag är sur och tycka riktigt, riktigt synd om mig och det går inte om andra envisas med att försöka gaska upp mig :-)

Återigen- jag håller med. Man kan välja själv!

http://riesling.bloggplatsen.se

 
susanna55

susanna55

7 maj 2010 12:04

Man är i allra högsta grad det man tänker, annars skulle ju inte tankarna ha någon inverkan, så jag är inte helt med dig. Men visst har du rätt. Vad som är väsentligt är framförallt hur man FÖRHÅLLER sig till sina tankar och känslor, och till dom man möter, och deras beteende. Och att man inte bestämmer sig för, att t.ex deppa för att det regnar. Det finns ju ingen regel för hur vädret ska påverka en. Man kan verkligen, som du säger, VÄLJA sina tankar, till skillnad mot välja vilka händelser och skeenden man möter. Det är ju bara tankarna, dina egna, som du har makt över, ingen annans. Men händer det något fruktansvärt i ditt liv, måste du också tillåta dig att känna det du känner, men sedan lära dig, att förhålla dig till det, så det blir en erfarenhet, istället för en livslång katastrof att skylla allt sitt elände på. Man kan som du säger faktiskt VÄLJA om man vill vara ett offer, eller ickeoffer. Oj det blev lång det här. Fin blogg:-)

http://susanna55.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

AE

7 maj 2010 12:24

Du känner väl inte alla människor. Det handlar inte om att vara något "offer". Själklart kan någon göra mig glad, ledsen, arg etc, precis som jag kan göra detsamma mot andra.(Känner någon med en slags sjukdom men som är oerhört positiv egentligen men "sjukdomen" får personen ur balans ibland. Lite ödmjukhet skadar inte här i världen!!!

 
katsura

katsura

7 maj 2010 12:30

Intressanta tankar du skriver men tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt. Visst gör vi våra val, men livet är ju aldrig svart eller vitt...du verkar blunda för gråzonerna. Jag håller med dig i det mesta du säger även om resonemanget är lite förenklat.
Men vi är individer och vi styr själva våra liv. Alla har möjligheter i Sverige, men alla vågar inte ta chansen, för det är lättare att skylla på bakgrund, miljö, dålig barndom, orättvisor och andra människors elakhet.
Du skriver intressanta inlägg. Är det ok om jag länkar dig på min blogg?

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Katarina

Katarina

7 maj 2010 13:31

Jag är som vanligt med dig till hundra procent!
Även om barndomen var skit och man råkat ut för alla möjliga idioter som behandlat en allt annat än bra, kan man inte låta det bli en orsak till att resten av livet går utför!
Det är inte vad man råkat ut för som skapar livssituationen, utan hur man hanterar det.......
Välj att låta det onda ge styrka att klara resten av livet galant!

http://endastgossar.bloggagratis.se

 
Faktamannen

Faktamannen

7 maj 2010 13:47

Aaaaaaamen agian!! Även om jag har valt att sluta bli förvånad över dina inlägg, så måste jag säga att jag brukar kunna bli förvånad av dina mycket briljanta inlägg ibland! Jag tror du innehar plats nr två i den stora tävlingen "Smartaste människan på Internet"! Detta inlägg skulle kunna vara Faktamannens egna ord faktiskt!? Jag tänker göra allt i min makt till att försöka få dina åsikter klassade som faktum! I RULE BUT DU IS NUMMER TWÅ!!

http://faktamannen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Xecute

7 maj 2010 13:55

thank you och danke för alla intressanta kommentarer här! Just i det här fallet replikerar jag genom ytterligare blogginlägg.. :-) @katsura - jag känner mig hedrad! @Susanna55 - jag håller med dig, ev får jag fördjupa mig ännu mer i ytterligare ett inlägg.. :-)
@Faktamannen - vafan menar du med nummer två?!?!?!? ;-)))) (tack förresten!)

 
Faktamannen

Faktamannen

7 maj 2010 14:38

Du är nummer ETT efter mig, vilket oftast räknas som att komma etta i denna stora tävling, då jag alltid suttit på tronen. Detta har fram till nu varit en mer symbolisk nivå och ett orealistisk mål, men jag ser potential och måste nog göra som den mycket modiga kraken AE kommenterar innan och visa lite ödmjukhet. Jag gillar verkligen när modiga insekter som AE skriver sina väldigt hårda kommentarer, där vårt självförtroende skadas så svårt, att vi överväger att börja göra som krakarna säger! Underbart att de gör det totalt anonymt, för annars hade i alla fall jag tagit till våld för en sådan sak, så tack för att vi slipper veta vilka ni är! Vi hatar att debattera och skriver ju sanningar som inte ska emotsägas! Jag märker att jag skriver vi för jag känner en sorts symbios med Xecute och vill skydda henne även fast hon klarar detta mycket bra på egen hand! Dumt av mig! Det onda denne AE skriver är dock verkligen en tankeställare för mig, men det är uppenbart att AE är en sk låtsasmänniska som så länge h?n är anonym, tyvärr måste ses som luft som aldrig skrivit denna mycket intelligenta kommentar... FIMPA!!

http://faktamannen.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

7 maj 2010 17:19

Hej min kära vän! Som alltid är du klok. Jag håller med dig i väldigt mycket - men som vanligt inte i allt. Jag håller med om att man inte ska ta skit och att man måste lära sig självrespekt och se sitt eget värde. Som vuxen har du ta mig fan ansvaret både mot dig själv (och ev partner och barn) att gilla dig själv för att kunna ge barnen självrespekt. Och inställningen, tankarna är extremt viktiga. Jag ska undvika självhävdelse här om hur bra jag är på positivt tänkande - men jag snuddar vid det genom att nämna att när jag möter andra föräldrar som har autistiska, adhd, asbergerbarn så är det så många som bara ser svagheterna, istället för att se alla styrkor och begåvningar barnen har. Jag är pissed off på livet ibland (särskilt i samband med mens) men det varar några timmar. Sen orkar jag inte vara grinig. Eller så händer det nåt kul. Och det är fan så mkt viktigare att ta vara på än "skiten". För ger man den för mycket uppmärksamhet så växer den till sgi ordentligt óch har en tendens att bli dominant.
Däremot tror jag att det är jäkligt svårt att INTE bli sårad el förbannad när någon är ett svin. Personligen tycker jag att det är en positiv egenskap - så länge den inte tar över - efrtersom det tyder på mänsklighet.

Fasen Åsa, du blir bara bättre och bättre! Det kanske var detta våra dum-i-huvudet-av-att-gå-hemma-med-barn-konstant-hjärnor behövde!!! Att börja skriva och använda huvudet igen alltså...

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Björn Sjöberg

8 maj 2010 00:09

Nu har jag läst din blogg två dagar på raken och detta börjar bli ett beroende.... :-)

gu va tråkigt att du flyttade söderut för nu har jag ju inte möjligheten att träffa dig in real life och ta del av all klokskap som du har att dela med dig. Jag får nöja mig med att läsa din blogg :-)

 
Terese

Terese

8 maj 2010 00:21

Måste bara säga att du har helt rätt...tankens kraft påverkar allt!...man kan absolut välja och påverka det är bara att börja skapa i hjärnkontoret...man börjar med att så ett litet frö och låter det växa och gro så har du antingen skapat nåt eller ändrat attityd men vill man inte och har bestämt sig för att det inte går så självklart går det inte för då har man använt tankens kraft till att tänka negativt...man kan göra egna under med sin lilla hjärna om människan bara vågade tro på att man faktist själv kan förändra problemet däremot kan ju vara att omgivningen kanske vill trycka ner eller försvåra för dig men om man bara fortsätter tro på sin egen kraft så brukar allting falla på plats...ja man kan skriva hur mycket som helst om det här...

http://teresepettersson.blogspot.com

 
Åsa

Åsa

9 maj 2010 01:40

@Björn - sluta nu, du vet ju att du gör mig så högfärdig att jag inte ens kan nedlåta mig till att handla på ICA! :-)
Men på tal om irl så vore det jättekul att träffa dig där någon gång. Måste ju erkänna att även jag är imponerad av det du skriver, i kommentarerna, och det vore spännande att diskutera med dig! Vem vet, kanske du också hänger i Rättvik någon framtida midsommarafton...

http://xecute.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards