xecute

Direktlänk till inlägg 12 maj 2010

Jag är en fag hag-wannabee.

Av Xecute - 12 maj 2010 17:46


I´m a fag hag-wannabee.

Problemet är att jag inte har någon bögkompis just nu. Det vimlar inte av officiella bögar i det här lilla samhället.

Inte undra på det!

Det är ju helt otroligt, hur inskränkta medel-Svenssons är! Okej, det kanske inte är lika uttalat hos de som inte är födda på 1950- och 1960-talen. Men... det finns där. Rädslan.

Rädslan för att kanske något av ens egna barn ska visa sig vara homosexuell.


     



Människor från mina föräldrars generation och bakåt kan göra mig fullständigt rabiesgalen när de inte kan dölja sina ogillande miner, då de får syn på min sons fint lackade naglar. Eller, när de försiktigt försöker säga till mig att det kanske är lite olämpligt att en pojke har prinsesskläder och mammas (skitsnygga) pumps. Eller när han, sonen alltså, går omkring och känner sig jättefin i rosa Hello Kitty-keps med tillhörande Hello-Kitty-strumpbyxor.

För, tänk om han blir BÖG!!!!!



  

..och skulle han bli det har han förmodligen ärvt generna från mamma Peppar, till höger...





Jag skulle mest tycka att det var coolt om min yngsta son visade sig vara homo.

(Okej, okej, jag får väl erkänna att jag mest gillar "vanliga" bögar. En läderbög i familjen skulle väl inte vara superkul, men blir han det, så blir han det...)


Inte bara för att de flesta bögar har en extremt bra känsla för stil och musik...  (fördomsfull - jag? Näääää?!??    )

Men också för att homosexuella tillhör en grupp människor som är ovanligt starka. Ingen som inte har provat det kan förstå hur det kan vara, och är för de flesta, att "komma ut ur garderoben". Kanske bli förskjuten av både familj och vänner. Eller att leva ett liv där kränkningar i värsta fall tillhör vardagen. Ingen kan förstå hur det är att vara homosexuell på en mindre ort än Stockholm. Utanförskap, mobbning, kanske till och med förföljelse, drabbar de flesta.


De flesta föds med sin sexuella läggning. Att den skulle gå att "bota" kan väl bara människor med samma IQ som fiskmåsar tro? Förresten, vad är det de vill bota? Förmågan att älska?

Det finns också många som blir homosexuella efter fruktansvärda övergrepp och upplevelser. Då jag pluggade politik i Stockholm umgicks jag bland annat med tre lesbiska tjejer. Två av dem hade så hemska trauman i bagaget, att de inte kunde tänka sig att vara i närheten av män.


Men varför man blir homosexuell och alla olika varianter av homosexuella är egentligen inte alls det jag skulle skriva om. De få jag har haft äran att umgås med har i alla fall varit några av de starkaste och modigaste människor jag mött.




  


 
 
Bea

Bea

12 maj 2010 18:58

Nu kommer feministen in i bilden. Tadaaaaaaa! Det märkliga är att det är BÖGAR som är coola. Lesbiska har inte alls samma status, varken inom homo-, bi-, trans- el hetrovärlden. Nej, jag veet att du inte hade detta i fokus. Och jag vet att du även nämnde tjejer. Jag bara funderar.
Mina lesbiska vänner fick aldrig upprättelse på samma sätt som mina homosexuella manliga vänner fick. Och kvinnorna fick fortfarande slåss inom gayrörelser för att få samma rätt till samma plats som är vigda för världen. Så toleransen inom gayvärlden må vara högre generellt, men normen är fortfarande densamma. männer är liiite bättre...
Grr!

Så där ja, då fick jag förstört ett lättsamt inlägg genom att göra politik av det. Tråk-Fia ber om ursäkt..

http://aretsmama.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Toivo Hammarlind

12 maj 2010 19:22

Jag har ingen "bögnoja", men det kanske beror på att jag är född på 1940-talet?
Jag har flera vänner som är homosexuella, både män och kvinnor, och kanske mitt emellan också.
Jag väger inte in några sexuella aspekter när jag väljer vänner, utan ser till "människan".

 
Xecute

Xecute

12 maj 2010 20:54

Toivo, I know! Varken du eller mamma hör till dem jag försöker beskriva. Men i övrigt är tyvärr min upplevelse att folk i ungefär de åldrarna är mer bögnojiga än lite yngre. Fast många yngre ju också är puckon och använder "bögjävel" som skällsord t ex.

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

12 maj 2010 21:03

Bea, du har alldeles rätt - förstås. ;-)
Jag har ingen vetenskaplig evidensbaserad förklaring på varför det är så. Min egen personliga upplevelse av bögar resp lesbiska är, att de lesbiska jag umgicks med och i övrigt har träffat på, var väldigt mycket feminister, på det där sättet som bara sätter krokben för kvinnors framsteg på jämlikhetsområdet. Tyvärr. Och om då lesbiska kan sägas tycka mer eller mindre illa om män, så slår det ju också över på gaymän? Äh, jag bara försöker gissa mig fram här.
Du har rätt, men på ett sätt har homosexuella kvinnor det lite lättare än män; för heterosexuella svenssons är det lättare att se och acceptera att två kvinnor hånglar, "för det är ju så mjukt... och lite sexigt liksom typ...". Medan två hånglande män inte ses med samma blidare ögon. "Nä det är ju äckligt!"
Det är ju oftast också mer okej eller till och med en fantasi hos män att ha trekant med två tjejer. Som sagt, jag bara babblar på med det som dyker upp i huvudet.
Kom på en till aspekt nu.. fast, måste nog ha lite mer på fötterna innan jag yppar den. Anyway. Intressant diskussion det här - hoppas vi också fortsätter den när vi ses!

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Ida

Ida

12 maj 2010 21:14

Jag håller med dig. En av mina bästa vänner är gay. Årets höjdpunkt är när jag besöker melodifestivalen med honom och hans sambo. :D

Men jag har få nära vänner som är lesbiska så jag kan inte uttala mig om bögar skulle va bättre på nått sätt...:p

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Flatan

12 maj 2010 21:33

Fortsätt du och vara en wannabe, men jag förstår inte vad som är så coolt med bögar?? Det är vanliga killar som attraheras av någon av samma kön...Coolt? det är väl lika coolt med kille/tjej el tjej/tjej? Och ja, det är en klyscha att ALLA bögar har så bra smak och stil. Det är snarare så att det kanske är de som syns....
Man blir inte lesbisk för att en man varit dum mot en. Har jag väldigt svårt att tro! Det är ungefär som att du skulle bli allergisk mot äpplen vara för att du inte tycker om dem (lite märklig jämförelse kanske). Är man lesbisk så attraheras man, blir kär och kåt av en annan kvinna och det sitter i hjärta och hjärna. Inte bara i hjärnan.
Visst finns de som har råkat illa ut pga sin läggning. Men jag tror gott om människor. Själv har jag aldrig stött på något sådant. Jag säger rent ut att jag har flickvän och har aldrig blivit udda bemött, och nej jag bor inte i Sthlm ;)
Jag vill vara anonym bara för att jag inte har någon önskan om att det dyker upp en massa besökare på min sida av flera olika skäl. Inte så att jag inte står för mina åsikter.

 
Xecute

Xecute

12 maj 2010 21:52

Anonym; att jag är en wannabee är förstås skrivet med en.. "glimt i ögat" (gillar inte uttrycket egentligen). Klart jag fattar att det inte alltid är synonymt med just homosexuella män. Det var ett utslag av.. tja, humor? Jag gillar MÄNNISKOR, oavsett vad de "är". Jag ville helt enkelt på ett inte superallvarligt sätt skriva om homosexualitet, eftersom det som sagt retar mig att omvärlden beter sig inskränkt mot min treåring.
Jag tycker att det är skönt att läsa att du bor i en mindre stad utan problem och så vidare. Jag kan dock bara utgå från egna upplevelser, och de är alltså att ha umgåtts med iaf två tjejer, som påstod sig ha valt att leva med kvinnor på grund av övergrepp från män. Jag tror mig veta att detta är vanligare bland kvinnor som är eller har varit prostituerade och/eller narkomaner, än bland kvinnor utan just den bakgrunden. De två tjejer jag syftar på var iaf varken fd horor eller knarkare. Om det är ovanligt eller inte vet jag egentligen inte. Jag hoppas förstås att det är extremt ovanligt, men det tror jag tyvärr inte. I övrigt har jag väl mest läst om hur homosexuella bemöts av famlij och vänner. Utöver det hade jag en bekant, en kille som var gay, som berättade om hur hans familj hade behandlat honom när han berättade om sin läggning.

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Dina

Dina

13 maj 2010 10:13

Kom och häng med oss! 50% i min bekantskapskrets är gay! :-)

http://dinasblogg.bloggplatsen.se

 
Martina

Martina

30 juni 2010 00:34

skrev jag detta ?
jag har alltid tänkt samma sak, att jag är den enda (???) som inte alls skulle få en negativ reaktion om Kökschefen visar sig VARA homosexuell (eftersom man inte BLIR det pga nagellack)

Det är heterosexuella mäns fel allting, de där som är RÄDDA för homosexuella (de är det ofta dessutom själva fast de försöker dölja det genom att vara homofober)
jag köpte vagn och docka till Kökschefen pga att han ville ha det, och det är väl bättre att köpa något som han VILL HA än något som han BORDE HA PGA SITT KÖN ;)
då sa en mamma Ååhh jag skulle också vilja köpa det till -------
Jag frågade varför hon inte gjorde det (de badar i pengar) men det gillade ju inte hans pappa riktigt

http://157.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards