xecute

Direktlänk till inlägg 27 mars 2013

Oseriös stavning

Av Xecute - 27 mars 2013 20:10



Eller, "ditt inlägg/din status/din artikel/din seriösa, allvarliga åsikt skulle kännas mer intressant och professionell om du inte stavade som en totalt outbildad sjuåring"


I samband med den tragiska händelsen i Kumla, då en trettonårig tjej tog sitt liv på grund av mobbning, gick jag med i en väldigt seriös grupp på facebook. Men herregud. Administratören kunde knappt stava till sitt eget namn och de flesta inläggen gjordes av personer med samma problem. Inte så konstigt att denna grupp, vars syfte var att aktivt arbeta mot mobbning, bara kom att handla om medlemmarnas egna, hemska upplevelser. Det blev en grupp där man fick en massa tyckasyndom för sina egna inlägg om hemsk barndom. Inlägg med stavfel, syftningsfel och ibland långa kommentarer helt utan punkter.


Det kändes inte ett dugg seriöst, inte ett dugg proffsigt, inte ett dugg bra.

Jag gick ur. Förstås. Sandlådor där vuxna barn som inte lärt sig stava skriver inlägg är inget för mig.

(Och nu syftar jag INTE på personer med dyslexi eller andra problem som omöjliggör att kunna stava korrekt.)


Mer grammatik åt svenska folket!


Ps. "De gick och handlade, men det handlade inte om dem". Inte "dem gick och handlade, men det handlade inte om de". Ds.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Xecute - 20 mars 2022 19:37

Jag kanske inte bloggar ofta, men när jag bloggar bloggar jag, och då bloggar jag rejält (Edvard Blom)      Hänt sedan sist: Är tillbaka i yrket jag utbildade mig i och jobbade med under många år, bland annat på dåvarande Örebro Kuriren. Där star...

Av Xecute - 22 maj 2019 16:00

Vi kommer alla dit förr eller senare. Vi alla kommer bli föräldralösa. Ingen förälder lever för evigt.  Man kan tycka att det inte är en så stor grej; det händer alla och är en naturlig del av livet. Man föds och man dör. Det är inte konstigt att e...

Av Xecute - 12 juni 2018 20:34

Häromveckan ifrågasatte min äldsta son varför jag haft "så många" pojkvänner. Dels är han ung; fyller snart 18 år, dels är han högfungerande autist och därför i vissa lägen lite fyrkantig. Saker är ofta svarta och vita.  Jag försökte förklara livet...

Av Xecute - 17 februari 2018 22:36

Det slår aldrig fel. Så fort man är riktigt skönt bajsnödig, sådär så man faktiskt ser fram emot att sätta sig på toaletten, ja då hinner man inte mer än börja förrän nästa person knackar desperat på dörren.  "Mamma jag måste kissa!" Det spelar...

Av Xecute - 15 augusti 2016 20:48

Nu måste jag bara! Jag står inte uuuuuuuuuuut längre om jag inte får göra det. Kommentera Gilmore Girls, alltså.   Jag vet, det är en gammal serie. Följde den lite sporadiskt för många år sedan, i början på 2000-talet. Tyckte den var bra, men u...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Skapa flashcards